ماسال کجاست؟ | جاذبه های دیدنی + آدرس دقیق + عکس

10 دی 1401
0 دیدگاه
معرفی تاریخچه ماسال 5465464585480

ماسال زیبایی بیکران در رشت، این روزها به یکی از پربازدیدترین شهرهای شمال به شمار می رود. شهر رشت و شهرهای اطراف آن به دلایل مختلفی که در ادامه به آن ها ذکر می شود در طول سال مسافران و بازدید کننده های زیادی دارد. گردشگرانی که از جنوب، غرب و شرق ایران، رشت و شهرهای آن را مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند. هر کدام از شهرهای رشت، دارای مجموعه عوامل مختلف برای سفر و سیاحت هستند و به این صورت نیست که برای دیدن جاذبه تاریخی به یک شهر و برای دیدن مواهب طبیعی به شهر دیگر سفر کنید. بلکه در هر کدام از شهرهای رشت که وارد شوید می توانید هم جاذبه طبیعی و هم مکان تاریخی را مشاهده و از آن لذت ببرید .

در زیر به جاذبه های مختلف ماسال که این خطه را مانند یک الماس پردرخشش کرده پرداخته می شود، تا به عنوان یک راهنمای کلی در طول سفر بتوان از آن استفاده کرده و شهرهای مورد علاقه خود جهت تفریح و گردش را پیدا نمایید. البته لازم به بیان این مورد است که، تمام شهرهای استان گیلان زیبایی های منحصربه فردی برا تفریح و گردش دارند و بهتر است که در یک سفر همه این شهرها را در طول برنامه سفر خود بگردید .

برای شناخت کامل جاذبه های تویستی رشت روی لینک مربوطه کلیک کنید.

ماسال گیلان کجاست 3145454634656
زیبایی ماسال طبیعت سبز، شهری سوار بر ابرهای آسمانی

آدرس دقیق ماسال

برای رفتن به ماسال می‌توانید از طریق جاده‌های شمالی گیلان، به مقصد خود برسید. مسیرهایی که به ماسال منتهی می‌شوند عبارتند از:

1- از طریق جاده شمالی (هراز) به سمت شمال حرکت کنید و بعد از رسیدن به شهرستان رشت، باید از مسیر جاده امام رضا (ع) به مسیر ماسال منتقل شوید.

2- از طریق جاده رشت – آستارا به سمت شمال حرکت کرده و بعد از رسیدن به روستای رحیم‌آباد، باید از مسیر جاده ماسال به مقصد خود بروید.

3- از طریق جاده رشت – لاهیجان به سمت شمال حرکت کرده و بعد از رسیدن به روستای گاومیشلو، باید از مسیر جاده ماسال به مقصد خود بروید.

آدرس دقیق ماسال54545466584
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه ماسال گیلان

در گذشته‌های دور، رودکنار، روستایی کوچک بود که در حاشیه شمالی شهرستان رشت قرار داشت. اما با وجود این کوچکی، شنبه‌بازارهای پررونقی در آن برگزار می‌شد که باعث می‌شدند تا ماسال به تدریج شهری شود و رشد و شکوفایی بیشتری پیدا کند. امروزه، ییلاق‌های جذاب ماسال از جمله عوامل مهمی هستند که ماسال را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در استان گیلان تبدیل کرده‌اند. مطالعه این زبان می‌تواند راهنمایی شگفت‌انگیزی درباره تاریخ و زبان گذشته‌های ایران باشد.

با این حال، جمعیت شهر ماسال به دلیل کوچک بودن این شهر، به نسبت دیگر شهرهای استان، بسیار کم است. در سال ۱۳۹۰، تنها حدود ۴۹ هزار و ۳۸۹ نفر در این شهر زندگی می‌کردند و بیشتر از آن‌ها مسن بودند. جوان‌ها نیز به دلیل کمبود شغل و فرصت‌های کاری، برای گذران زندگی به شهرهای بزرگتر روی آورده‌اند و این امر باعث شده است که جمعیت این شهر به تدریج کاهش یابد.

زبان محلی مردم ماسال : زبان تالشی

معرفی تاریخچه ماسال 5465464585480
چشم انداز ستودنی شهر ماسال، شهری با تاریخچه شنیدنی

جاذبه های گردشگری ماسال

ماسال، شهری است با طبیعتی زیبا و مناطقی بکر که در آن ابرها و مه‌ها به طور مداوم حضور دارند. اما این مناطق، زیبایی‌هایی دارند که تنها بعد از از بین رفتن ابرها و مه‌ها می‌توان آن‌ها را بیابید. ییلاق‌های سبز بر دامنه کوه‌های این شهر، به آن شهر جاذبه‌ای خاص و معروفی داده‌اند. صحنه‌های زیبایی را می‌توانید از فاصله نزدیک تماشا کنید و به دنیا نگاهی دوام‌دار داشته باشید.

شاندرمن ماسال

شاندرمن روستایی کوهستانی است که در دل کوه های تالش قرار گرفته، جایی که به عنوان ییلاق منطقه ماسال شناخته می شود. این دهکده از جاذبه های شگفت انگیز ماسال محسوب می شود، فضای باز به همراه پوشش گیاهی متنوع و کوه های سربه فلک کشیده شرایط فوق العاده ای برای سفر و گردش فراهم نموده است. درون این روستای زیبا چشمه های جاری با آب های معدنی وجود دارد که افراد هنگام دیدن این چشمه ها، دست های خود را بر روی آب قرار داده و از آب چشمه می نوشند.

علاوه بر چشمه، شاندرمن آبشار زیبایی دارد که این آبشار زیبایی های طبیعت این منطقه را دو چندان نموده است. ییلاق شاندرمن باعث آرامش رساندن به افراد از طریق جدا کردن آن ها از محیط ها و زندگی های شهر نشینی می شود. در فصل پاییز انگار یک مشت رنگ زرد و نارنجی برداشته و بر روی این منطقه  ریخته اید، زیرا پوشش های گیاهی و علف های کوچکی که بستر زمین شاندرمن را پوشانده اند نیز درگیر خزان فصل پاییز می شوند، همین ویژگی خزان پذیر بودن این منطقه به جذابیت ها و زیبایی های آن افزوده است. وجود مه و خنکی هوا در این منطقه به دیگر موارد جذاب اضافه کرده است. هوای شب در شاندرمن فوق العاده سرد است و این سردی مخصوص به فصل خاصی نیست، به طوری که حتی در تابستان  هوای شب به شدت سرد می شود و اگر وسایل خنک کننده وجود نداشته باشد، شرایط فوق سخت خواهد شد.

بهترین فصل در شاندرمن :

  • پاییز : مه آلود و خنک
  • زمستان : سر و مه آلود

برای پیدا کردن آدرس دقیق ییلاق شاندرمن ماسال روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

طبیعت مه آلود شاندرمن، ییلاق رویایی ماسال 54645864854
طبیعت مه آلود شاندرمن، ییلاق رویایی ماسال

اولبسنگاه ماسال

اولبسنگاه از نظر موقعیت جغرافیایی در بخش جنوبی شهر سرسبز ماسال واقع شده است. این دهکده زیبا در بلندترین قسمت های کوه های تالش قرار گرفته است، به طوری که وقتی به روستا می رسید و بر روی خاک روستا قدم می زنید، حس می کنید آنقدر به آسمان نزدیک هستید که می توانید به راحتی ابرهای آسمان را با دست خود گرفته و آن ها را جابه جا کنید و یا این که با نزدیک کردن ابرها به یکدیگر مسبب ایجاد باران شوید.

گاهی فکر می کنید درون اسمان و میان ابرها قرار گرفته اید و در حال لذت بردن از فضای موجود هستید.، همه این ها در ییلاق اولسبلنگاه قابل لمس کردن می باشد و دقیقا از جاذبه های شگفت انگیز و بی همتای ماسال به حساب می آید. ییلاقی که در خود همه چیز برای مشاهده دارد، از جنگل و کوه گرفته، تا چشمه و رودخانه و ابشار، همه چیز برای یک تفریح هیجان انگیز در ارتفاعات ۱۵۰۰ متری مهیا می باشد. برخی فصل های مناسب سفر به این دهکده زیبا را پهار و تابستان می دانند، اما  سفر کردن در پاییز و زمستان به این منطفه یک ماجراجویی عالی است.

اولبسنگاه ماسال بر روی بلندترین کوه های تالش قرار گرفته است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق ییلاق اولبسنگاه ماسال روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

ویلاهای گم شده در چمنزار و درختان سبز اولسبلنگاه ماسال 54154545246840
کلبه های گم شده در چمنزار و درختان سبز اولسبلنگاه

ییلاق سوچاله یا سوئه چاله

ییلاق سوچاله یا سوئه چاله، با خانه‌های دو طبقه‌ای پر رنگ خود مشهور است. این ییلاق حدود ۲۵ کیلومتر جنوبی ماسال و در ارتفاع ۱,۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. منظره‌های غروب این منطقه بسیار زیبا و جادویی است و فضای آن پر از جذابیت مه‌آلود است. این مکان عالی برای پیاده‌روی در عصرهای بعد از ظهر و عکاسی می‌باشد. در زبان محلی، سوچاله به معنای مکانی است که گیاهان گلپر و خنجری در آن رشد می‌کنند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق ییلاق سوچاله ماسال روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

ییلاق سوچاله یا سوئه چاله 254155658456
عزیمت مسافران به ییلاق خاطرات به یادماندنی سوچاله

دشت النزه

دشت النزه، یکی از زیباترین مناطق ییلاقی و بکر گیلان در شهرستان ماسال واقع شده است. این دشت، محاصره شده توسط کوه‌های بلند شاندرمن و دارای هوای دلپذیر، درختان افرای ۲۰۰ ساله و درختان میوه، کوه‌های بلند اطراف، آب چشمه‌های جاری، صدای پرندگان، گوسفندان و حتی گله اسب‌های وحشی است. تمامی این عوامل باعث جذب گردشگران به این منطقه شده است. خانه‌های سنتی و بخاری‌های هیزمی این ییلاق، با سفر به آن، گویی به گذشته سفر کرده‌اید. جاده دسترسی به دشت النزه شامل بخشی آسفالت و بخشی دیگر خاکی است؛ به همین علت نیاز به استفاده از ماشین‌های کوهستانی برای طی این مسیر وجود دارد.

برای پیدا کردن آدرس دقیق دشت النزه روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

دشت النزه 52415684685
سکونت مسافران در کلبه های چوبی دشت سبز النزه

غار آویشو

غار آویشو در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب غربی آن قرار دارد. این غار در ارتفاعی حدود ۱,۳۰۰ متری از سطح دریا و در نزدیکی دو روستای چاله سرا و انده چر قرار دارد. آویشو به معنای محل فرورفتن آب است و به نظر می‌رسد این غار، نامش را از چشمه‌ای در اطراف خود گرفته است. جهت دسترسی به این غار، باید در ابتدا به شاندرمن سفر کنید و سپس از راه‌های خاکی به سمت روستای چاله سرا حرکت کنید و از بقعه درویش شاه امیر به سمت غار پیش بروید. البته این مسیر ممکن است نیازمند استفاده از ماشین‌های مناسب کوهستان باشد. همچنین شما می‌توانید به‌جای این مسیر، از شاندرمن به روستای بنه سرا و سپس به چاله سرا سفر کنید و از آنجا به غار بروید.

غار آویشو یکی از بزرگ‌ترین غارهای منطقه شاندرمن در استان گیلان است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق غار آویشو ماسال روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

غار آویشو 4563452635
فضای داخلی غار آویشو، غاری با قدمت 75 میلیون ساله

آبشارهای ماسال

ماسال در قسمت شمالی کشور واقع شده و با رودخانه‌های فراوانی همراه است. این رودها از اطراف ماسال سرچشمه گرفته و در مسیر خود با پستی و بلندی‌های فراوانی مواجه می‌شوند که باعث شکل‌گیری آبشارهای بسیاری در این منطقه شده است. این منطقه به عنوان شهر آبشارهای بلند شناخته می‌شود و برخی از آبشارهای مشهور آن شامل آبشار ویوز در نزدیکی ییلاق النزه در شاندرمن، آبشار خون با ارتفاع بیش از ۱۵ متر در ابتدای دره جنگلی خون، آبشار تولی نساء و آبشار بکر و دست‌نخورده رامینه با ارتفاع ۱۰ متر در ۳۵۰ متری بالای جاده رامینه (حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از جاده اصلی) می‌باشد.

معرفی آبشارهای ماسال :

  • آبشار ویوز
  • آبشار خون
  • آبشار تولی نساء
  • آبشار رامینه
آبشار ویوز و روستای ویوز 251435646584
آبشار خروشان ویوز در روستای قدیمی و سنتی ویوز

منطقه باستانی اسبه ریسه

منطقه باستانی اسبه ریسه در نزدیکی روستای اسبه ریسه، از هزاره اول قبل از میلاد تا سده‌های نخستین اسلام دوره طولانی‌ای را تجربه کرده است. این منطقه به عنوان یک آثار ملی ایران ثبت شده و شامل فضاهای معماری با اتاق‌های مسکونی، بقایای دیوارهای دفاعی، گورستان منحصر به فرد با استودان‌هایی افقی و طاق‌باز (شامل بقایای ۲۸ گوردخمه از دوره هخامنشیان) و اشیایی نظیر لوازم نساجی، کاسه، خمره و کوزه‌های سفالی است. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که منطقه باستانی اسبه ریسه تا چندین قرن پس از ورود اسلام به ایران نیز به عنوان یک محل مسکونی و پررونق شناخته می‌شد.

آثار تاریخی به جا مانده در منطقه اسبه ریسه :

  • لوازم نساجی
  • کاسه
  • خمره
  • کوزه‌های سفالی

برای پیدا کردن آدرس دقیق منطقه اسبه ریسه روی لینک گوگل مپ کلیک کنید

منطقه باستانی اسبه ریسه 5416584685461
تابلو ورودی منطقه باستانی اسبه ریسه با قدمت چندین ساله

 

ارسال دیدگاه