شناخت کامل جاذبه های توریستی رشت | آدرس دقیق + عکس

18 آذر 1401
0 دیدگاه
معرفی کامل جاذبه های توریستی رشت 5156468465541

رشت، مرکز استان گیلان، یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشور است که سفر به آن، به شما خاطراتی فراموش‌نشدنی ارائه خواهد کرد. جاذبه‌های دیدنی رشت از پارک‌های سبز و دل‌پذیر گرفته تا خانه‌های باستانی، شما را به خود می‌کشانند؛ همچنین، اگر علاقه‌مند به بازدید از مناطق بکر و دور از شهر هستید، می‌توانید به اطراف رشت سفر کرده و در آنجا کمپ کنید، اطراف دریاچه‌های زیبا گردش کنید، محوطه‌های تاریخی را بازدید کنید، صدای آبشارهای شگفت‌انگیز را بشنوید یا به تماشای موج‌های دریا بنشینید که تنها کمتر از نیم ساعت با اتومبیل از شهر رشت دور هستند .

با مراجعه به مقاله معرفی روستاهای توریستی شهرستان رشت میتوانید با روستاهای این شهر آشنا شوید.

 بلوار ساحلی بندر انزلی رشت 5416564685
محوطه سازی بلوار ساحلی بندر انزلی رشت

جاذبه های گردشگری رشت ( آدرس + عکس )

رشت، شهر بارانی با بهاری پر از سرسبزی و طراوت، تابستانی گرم و دل‌انگیز، پاییزی با هوای مه‌آلود و ابری و زمستان‌هایی معتدل، یکی از بهترین مقاصدی است که در تمام فصول سال می‌توانید به آن سفر کنید. مردم این شهر بسیار خون‌گرم، مهربان و مهمان‌نواز هستند. رشت از جمله شهرهایی است که با یک بار سفر به آن، شما را به خود می‌بندد و قطعاً باز هم به آنجا سفر خواهید کرد. در ادامه، با ما همراه شوید تا بیشتر با جاذبه‌های گردشگری اطراف رشت آشنا شوید. شما می‌توانید با یک سفر یک‌روزه به این مناطق بروید و از بازدید از آن‌ها لذت ببرید.

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان در قسمت غربی جاده رشت تهران و با وسعت ۱۴۸۷ هکتار قرار دارد. این جایگاه گردشگری زیبا و جادویی، یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی اطراف شهر رشت است. پوشش گیاهی زیبا و منحصربه‌فرد این پارک در ارتفاع ۵۰ تا ۲۵۰ متری از سطح دریا، با درختان ممرز، انجیلی، توسکا، کاج، سرو نقره‌ای و زربین، به نمایش گذاشته شده است.

پارک جنگلی سراوان با داشتن مردابی کوچک، چند سکوی چوبی و قایق‌سواری، به عنوان مکانی بسیار مناسب برای عکاسی و لذت بردن از طبیعت بکر معرفی شده است. همچنین، امکاناتی مانند زمین پینت‌بال، موتورهای چهار چرخ، آلاچیق، پارک مخصوص کودکان، سرویس بهداشتی، نیمکت، منقل و جاده جنگلی نیز در این پارک وجود دارند.

ورود به پارک جنگلی سراوان، با پرداخت هزینه‌ای مرتبط است. در هنگام ورود، به هر گردشگر کیسه زباله اعطا می‌شود تا جنگل را حفاظت کند. ضمنا، شما می‌توانید در این پارک چادر بزنید و شبی رویایی را در فضای زیبای جنگل سپری کنید. در ضلع شرقی پارک جنگلی سراوان، رودخانه سفید رود و سیاهرود نیز قابل دیدن هستند.

امکانات پارک جنگلی سراوان :

  • زمین پینت‌بال
  • موتورهای چهار چرخ
  • آلاچیق، پارک مخصوص کودکان
  • سرویس بهداشتی
  • نیمکت
  • منقل و جاده جنگلی

برای پیدا کردن آدرس دقیق پارک جنگلی سراوان روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پارک جنگلی سراوان رشت 35135564165864652
آلاچیق های چوبی در پارک جنگلی سراوان

مرداب سبز سراوان

منطقه‌ی مردابی سراوان، اولین مقصدی است که به دیدار پارک جنگلی سراوان (ورودی دوم) سفر کنید. این منطقه، با امکان قایق‌رانی، یک مکان بی‌نظیر است که در نگاه اول، ممکن است به‌عنوان یک زمین پوشیده از چمن به نظر برسد. تجربه سوار شدن بر روی قایق‌های قو شکل در این منطقه مردابی، همراه با عکاسی از چشم انداز جادویی آن، یک خاطره‌ی بی‌فراموش برای شما خواهد بود.

به دلیل تجمع آب راکد و رشد گیاهان سبز خرفه، مرداب سراوان در چندین سال اخیر به این شکل تغییر کرده است. این گیاهان کوچک سبز، که سطح آب را پوشش داده‌اند، محیط زیست را به شدت تحت تاثیر قرار داده‌اند و به‌عنوان گیاهان مخرب شناخته می‌شوند. زیرا با مصرف اکسیژن آب، باعث مرگ ماهیان زندگی‌کننده در آن منطقه می‌شوند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق مرداب سبز سراوان روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مرداب سبز سراوان 5145445866458464
مرداب سبز سراوان پوشیده از درختان تنومند

سد شهر بیجار

سد شهر بیجار در فاصله ۱۰ کیلومتری امامزاده هاشم در روستایی نزدیک به رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار و شهر بیجار واقع شده است. برای دسترسی به این سد زیبا و خاکی بر سر سفیدرود، باید از یک جاده آسفالته و یک مسیر خاکی در حاشیه رودخانه عبور کنید که تجربه‌ای فوق‌العاده است. بازدید از دریاچه بزرگ پشت سد و تماشای زیبایی‌های جنگل و رودخانه در مسیر در کنار تفریحاتی چون ماهیگیری و شنا در این منطقه بکر و خلوت، از آن دسته تجربه‌هایی است که هیچ‌گاه نباید از آن غافل شوید.

نام اصلی این سد، “سد آیت‌الله بهجت” است، اما بیشتر مردم این سد را با نام “سد بیجار” می‌شناسند. کار احداث سد بیجار در سال ۱۳۸۷ آغاز شد و پس از ۶ سال در سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید. سد بیجار، آب شرب اکثر شهرهای گیلان مانند کوچصفهان، رشت، خشکبیجار، لشت نشا، خمام، لاهیجان، لنگرود، شهر بندر انزلی، سیاهکل، کیاشهر، سنگر و آستانه اشرفیه را تامین می‌کند. هوا در این منطقه کوهستانی است و شما در تمام فصول سال، می‌توانید بدون نگرانی از هوای شرجی به بازدید از سد بروید. البته توجه داشته باشید که در این مکان، هیچ نوع امکانات رفاهی و تفریحی وجود ندارد و شما باید تمام خریدها و وسایل لازم خود را پیش از رسیدن به این سد انجام دهید.

برای پیدا کردن آدرس دقیق سد شهر بیجار روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

سد قدیمی شهر بیجار 5464658645410
سد بیجاره احاطه شده در کوهستان اطراف شهر بیجار

بلوار ساحلی انزلی

بلوار ساحلی انزلی، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندر انزلی و بزرگ‌ترین بندر ساحلی جنوب دریای کاسپین است که در امتداد تالاب انزلی قرار دارد. این بوستان ساحلی با وسعت ۳۵۰۰ متر در سال ۱۳۰۵ ساخته شده است و دو موج شکن معروف در شمال آن، چشم‌اندازی بی‌بدیل در این منطقه ایجاد کرده‌اند. بلوار انزلی، اولین بوستان ساحلی ایران است که به سبک اروپایی ساخته شده و تاثیرات اروپایی بر بلوار و بسیاری از خانه‌های این بندرگاه به وضوح قابل‌مشاهده است.

پیاده‌روی در بلواری وسیع که از یک طرف، چشم‌اندازی از دریا، بندرگاه و کشتی‌های در حال رفت و آمد دارد و از طرفی دیگر، محدود به درختان سرسبز می‌شود، تجربه‌ای است بی‌نظیر. بازدید از بلوار انزلی به‌خصوص در شب، یکی از بهترین فعالیت‌های گردشگری است که می‌توانید در نزدیکی رشت تجربه کنید. پیاده‌روی در کنار دریا، تماشای برخورد موج‌های خروشان به موج شکن و وجود ده‌ها رستوران، فضایی فوق‌العاده را در انزلی برای شما به ارمغان می‌آورد که در هیچ جای دیگری از ایران، نمی‌توان آن را تجربه کرد.

برای پیدا کردن آدرس دقیق بلوار ساحلی انزلی روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

بلوار ساحلی انزلی 68541865485454854
محوطه سازی سرسبز در بلوار ساحلی انزلی

جنگل نقله بر

اگر به دنبال دیگر جاذبه ها و روستاهای حیرت انگیز رشت هستید باید به شما جنگل نقله بر را پیشنهاد نمود، جنگلی که در هر گوشه از آن می توانید به تماشای موارد حیرت انگیز و پوشش گیاهی و طبیعت خاص منطقه آن بنشینید، جایی که پر از طبیعت لذت بخش بوده و درختان پیر سالخورده به همراه درختان جوان کنار یکدیگر، اسباب زندگی هم را فراهم می کنند، جنگلی که در اکسیژن رسانی بسیار خوب عمل کرده و می تواند یک آرامش واقعی به مسافران هدیه دهد. می توان بدون کمترین هزینه در این جنگل به استشمام یک هوای تازه پرداخت و ریه ها و شش های خود را به طور صحیحی تغذیه نمود. علاوه بر این وجود پرندگان مختلف درون این جنگل و پرواز کردن آن ها بر فراز درختان به همراه آواز خواندن، می تواند یک تصاویر عاشقانه ای را به تصویر بکشد، در کنار همه این موارد، وجود رودخانه و عبور آن از جنگل به نوعی یک جلوه ویژه به جنگل نقله بر خواهد داد.

علاوه بر وجود پرندگان در این جنگل، می توان به وجود حیوانات مختلف نظیر، شغال و گراز نیز اشاره کرد و به نوعی می توان آن را یک باغ وحش کنترل شده به حساب آورد، در کنار این جنگل افراد به کاشتن برنج در زمین های شالی مشغول می باشند و همین برنج کاری آن هاط سبب معطر شدن هوای جنگل نقله بر خواهد شد. تنوع درختان موجود در این جنگل آن قدر زیاد است که، در برخی اوقات می توان، میوه های وحشی و گونه های مختلف تمشک را نیز درون این جنگل مشاهده کرد، بنابراین مسافران هنگام سفر به جنگل نقله بر می توانند از تمام مزایای آن به صورت یک جا بهره مند شوند.

گونه های خوراکی جنگل نقله بر :

  • میوه های وحشی
  • گونه های مختلف تمشک

برای پیدا کردن آدرس دقیق جنگل نقله بر روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

طبیعت سرسبز جنگل نقله بر 3514468556464586
طبیعت سرسبز و درختان در هم تنیده جنگل نقله بر

پناهگاه حیات وحش سرخانکل

پناهگاه حیات وحش سرخانکل در مرکز تالاب بین‌المللی انزلی قرار دارد و جزء بخش‌های آن است. سرخانکل به عنوان تنها راه دسترسی به نیلوفرهای آبی در تالاب شناخته می‌شود. متأسفانه، در سال‌های اخیر، به دلیل عبور قایق‌های گردشگری از این مسیر، سرخانکل با آلودگی زیست محیطی شدیدی مواجه شده است. این منطقه به شرق از منطقه حفاظت‌شده سیاه کشیم و به غرب از پناهگاه حیات وحش سلکه قرار دارد. دو رودخانه هندخاله و سیاه درویشان نیز در ضلع شرقی و غربی پناهگاه جریان دارند.

پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش سرخانکل شامل گیاهان آزولا، سه کوله خیز (محل تخم‌گذاری و جوجه‌آوری پرستوهای دریایی)، لاله تالابی و نیزار است. در فصل زمستان، پرندگان مهاجر از قبیل قو، غاز، چنگر و انواع مرغابی‌ها، طاووسک، یلوه و کاکایی به این پناهگاه سفر می‌کنند. همچنین، این منطقه به عنوان زیستگاه ماهیان بومی مانند سوف، هشترخان، کپور، سیم، شوک (اردک ماهی) و ماهیان مهاجر از جمله ماهی سفید، سفید کولی و سیاهکولی شناخته می‌شود.

پوشش گیاهی پناهگاه :

  • گیاهان آزولا
  • سه کوله خیز (محل تخم‌گذاری و جوجه‌آوری پرستوهای دریایی)
  • لاله تالابی
  • نیزار

برای پیدا کردن آدرس دقیق پناهگاه حیات وحش سرخانکل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پناهگاه حیات وحش سرخانکل 5416584464854
پرندگان دریایی پناهگاه حیات وحش سرخانکل

غار دربند رشی

غار دربند رشی در جنوب روستای رشی واقع شده و یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان رودبار به شمار می‌رود. این غار باستانی در ارتفاع ۷۵۰ متر از سطح دریا قرار گرفته و جزو آثار ملی ایران است. تنها غار شناخته شده در ایران است که بقایایی از عصر پارینه‌سنگی کهن در آن یافت می‌شود. با بازدید از این غار، علاوه بر تجربه هیجان انگیز طبیعت‌گردی، می‌توانید با تاریخ و گذشته رودبار نیز آشنا شوید.

غار دربند رشی از دو غار به نام‌های کویل گر و جوکویله تشکیل شده است. طول کویل گر ۶۰ متر و طول جوکویله ۳۰ متر است. در این غار بقایای استخوان انسان و جانوران، تعدادی شی سفالی با قدمتی هزار سال قبل از میلاد مسیح، سنگواره‌های جانداران مختلف و ابزارهای سنگی مانند ساطور با قدمتی از دوران پارینه سنگی قدیم کشف شده است. کوه درفک در نزدیکی این غار قرار دارد و شما می‌توانید در یک روز با یک تیر، دو نشان بزنید تا هم از پیاده‌روی و تماشای طبیعت مسیر لذت ببرید و هم سری به این غار مرموز بزنید.

برای پیدا کردن آدرس دقیق غار دربند رشی روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

غار تاریخی و تماشایی دربند رشی 514545545864
طبیعت سرسبز اطراف غار دربند رشی

تالاب سیاه درویشان

تالاب سیاه درویشان در منطقه سیاه درویشان، تابعی از تولمات شهرستان صومعه سرا، واقع شده است. این تالاب، در ادامه تالاب انزلی قرار گرفته و برای رسیدن به آن، باید از پل رودخانه در پنج کیلومتری روستای سیاه درویشان عبور کرده و سپس سوار قایق شوید. گونه‌های مختلف پرندگان بومی و مهاجر همچون کیلار، فیلوش، خوتکای پر سفید و معمولی و لک‌لک و انواع آبزیان در این منطقه زندگی می‌کنند و به همین دلیل، این منطقه از نظر زیست محیطی، گردشگری و اقتصادی دارای اهمیت بسیاری است. ۱۰ رود از ۴۰ رودخانه استان گیلان با سرچشمه گرفتن از فومن و شهر ماسال به این تالاب سرازیر می‌شوند و آب آن را تامین می‌کنند. بهترین فصل برای بازدید از تالاب سیاه درویشان، فصل بهار و تابستان است؛ زمانی که سطح آن، پوشیده از گل‌های زیبای مردابی می‌شود.

بهترین زمان بازدید از تالاب سیاه درویشان : 

بهار و تابستان

برای پیدا کردن آدرس دقیق تالاب سیاه درویشان روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

نیلوفرهای تالاب سیاه درویشان 56416586
طبیعت اطراف تالاب سیاه درویشان در بهار

ساحل زیبا کنار

زیبا کنار از دیگر جاذبه های دلربای رشت می باشد که هنگام سفر به رشت، حتما باید دیدن آن را در برنامه سفر خود لحاظ کرد. منطقه ای که در اطراف رشت بوده و حتما باید یک مسافت کوتاه تا رسیدن به آن را بپمایید، آب و هوای حاکم بر زیبا کنار معتدل است، به نوعی که با حضور در این منطقه می توانید شاهد باران های و ریزش های تقریبا مداوم در طول فصل های مختلف سال بوده و از هوای تمیز و پاکیزه آن بهره های بسیار ببرید. رودخانه های زیبا و پل های تاریخی هر کدام به نوعی یک جاذبه منحصربه فرد برای این منطقه محسوب می شود.

برای پیدا کردن آدرس دقیق ساحل زیبا کنار روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

طبیعت، خشکی و دریای تماشایی ساحل زیبا کنار 654685544
طبیعت، خشکی و دریای تماشایی ساحل زیبا کنار

رودسر

رودسر شهر زیبای خطه گیلان است که با رشت فاصله زیادی ندارد، بنابراین هنگام سفر به رشت، حتما دیدن شهر سبز رودسر را نیز در اولویت برنامه سفر خود قرار دهید، رودسر شهری است که رودخانه سیاهرود باعث تقسیم آن به دو بخش شده است. رودخانه ای که پل زیبایی بر روی آن قرار دارد. به همین دلیل می توان در این شهر شاهد رودخانه های سیال بود، رودخانه هایی که باعث رونق گرفتن کشاورزی و کاشت مراتع و باغات مختلف مرکبات در این منطقه شده است.

ارسال دیدگاه