جزئیات بهترین موزه های شهر رشت | آدرس دقیق | عکس

26 فروردین 1403
0 دیدگاه
موزه های شهر رشت 2236587412569

موزه های رشت به عنوان یک نماد از فرهنگ و تاریخ این منطقه، نقش بسیار مهمی دارد. در این موزه ها، شاهد به نمایش گذاشتن آثار باستانی و هنرهای بومی این سرزمین هستیم که برخورداری از آن‌ها نشان از ثروت فرهنگی و تاریخی این ناحیه می‌باشد. به طور کلی، گیلان با تاریخچه‌ای غنی و دارای تمدن‌های باستانی متعدد، به عنوان یک مقصد فرهنگی و گردشگری بسیار جذاب و پرطرفدار شناخته می‌شود.

استان گیلان، که در قلب دلتای سپید رود قرار گرفته، به عنوان یکی از مهمترین نقاط تاریخی ایران شناخته می‌شود. این ناحیه به دلیل وجود تمدن‌های باستانی چون مارلیک و املش از اهمیت بسیاری برخوردار است. تحقیقات باستان‌شناسی نشان می‌دهد که تاریخ این سرزمین به سه هزار سال پیش باز می‌گردد و آثار باستانی باقی‌مانده، شاهکارهایی از فرهنگ و تمدن گذشته را به ما نشان می‌دهند.

موزه های شهر رشت 2236587458654
یکی از بناهای تاریخی و زیبای سنتی در شهر رشت

11 مورد از موزه های شهر رشت

در ادامه این مطلب موزه های شهر رشت را به همراه آدرس شرح میدهیم:

  1. موزه ی میراث روستایی گیلان (مشاهده نقشه گوگل مپ)
  2. موزه ی رشت (مشاهده نقشه گوگل مپ)
  3. موزه ی چای ایران (مشاهده نقشه گوگل مپ)
  4. اکو موزه ی میراث روستایی
  5. موزه ی فومن (مشاهده نقشه گوگل مپ)
  6. موزه ی بنای تاریخی قلعه رودخان (مشاهده نقشه گوگل مپ)
  7. موزه ی نظامی انزلی (مشاهده نقشه گوگل مپ)
  8. موزه ی جانور شناسی و حشرات دانشکده ی کشاورزی (مشاهده نقشه گوگل مپ)
  9. موزه ی آبزیان
  10. موزه ی شرفی ماسوله (مشاهده نقشه گوگل مپ)
  11. موزه ی اداره کل محیط زیست استان گیلان (مشاهده نقشه گوگل مپ)

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان یکی از جواهرهای فرهنگی و گردشگری شهر رشت و استان گیلان محسوب می‌شود. واقع در پارک جنگلی سراوان، این موزه با محیط طبیعی خیره‌کننده‌اش هر بازدیدکننده‌ای را شگفت زده میکند. با بازدید از این موزه، شما به زیبایی‌ها و فرهنگ مردمان مناطق مختلف استان گیلان آشنا می‌شوید، از جمله معماری سنتی، فرهنگ و سبک زندگی، غذاهای محلی، صنایع دستی، پوشاک و موارد دیگر. این موزه بیش از ۲۸ مجموعه مسکونی را به نمایش می‌گذارد که به شکل هنرمندانه‌ای فضای روستایی و سنتی شمال ایران را بازسازی کرده است.

  • آدرس: استان گیلان، کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده‌ سراوان- شفت
  • شماره تماس: ۰۱۳۳۶۶۹۰۹۷۰
موزه های شهر رشت 112565898745020
موزه میراث روستایی گیلان فضایی کاملا طبیعی و دل انگیز در دل طبیعت

موزه ی رشت

موزه تاریخی رشت، به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های دیدنی استان گیلان، دارای دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است. ساختمان این موزه با قدمت ۷۰ ساله، که متعلق به “میرزا حسین خان کسمایی” شاعر و روزنامه‌نگار مشهور گیلانی می‌باشد، در پارک جنگلی سراوان واقع شده است. در بخش مردم‌شناسی، غرفه‌هایی از زندگی روزمره مردم مناطق مختلف استان گیلان به تصویر کشیده شده است. اینجا می‌توانید با مجسمه‌های مومی از مردم و مشاغل مختلف آشنا شوید و به دیدنی‌هایی نظیر ابریشم‌کشی و چله‌کشی، که جزء فعالیت‌های مردم این منطقه بوده بپردازید.

بخش باستان‌شناسی این موزه در زیرزمین آن قرار دارد و حدود ۲۸ ویترین شیشه‌ای، آثار باستانی استان گیلان را به نمایش می‌گذارد. اینجا می‌توانید اشیاء باستانی نظیر پیکان‌های سنگی، سکه‌ها، ظروف و زیورآلات باستانی را مشاهده کنید که تاریخ آنها به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این موزه، با داشتن این مجموعه گرانبها از آثار تاریخی و فرهنگی، جایی است که هر بازدیدکننده‌ای را به سفری در زمان و فضاهای گذشته گیلان می‌برد.

آدرس:

رشت، خیابان طالقانی (بیستون)، روبروی بیمارستان دکتر فامیلی

موزه های شهر رشت 221478965320
موزه رشت با اشیاء متفاوت و با قدمت در شهر رشت

موزه ی چای ایران

موزه تاریخ چای ایران، به آرامگاه کاشف السلطنه مشهور است و تنها موزه مختص چای در کشورمان محسوب می‌شود. این موزه در شهر لاهیجان واقع شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری برجسته استان گیلان محسوب می‌شود. لاهیجان، شهری است که بیش از ۸۰ درصد از تولید چای کشورمان را برعهده دارد. این موزه از بخش‌های متعددی تشکیل شده است که به زیبایی و سادگی، روند و تاریخچه ورود و پیشرفت صنعت چای به ایران را با استفاده از کلکسیون ارزشمندی از اسناد، مدارک، تصاویر و اشیاء قدیمی، به تصویر می‌کشد. بازدیدکنندگان از این موزه می‌توانند با مشاهده این مجموعه گرانبها، به یک سفر زمانی در تاریخچه چای در ایران دعوت شوند و اطلاعات ارزشمندی را درباره نحوه تولید و مصرف چای در این سرزمین به دست آورند.

آدرس:

شهر لاهیجان، انتهای خیابان کاشف السلطنه، بعد از میدانی به نام دکتر حشمت و در بین خیابان های شهید هاشمی نژاد و کاشف شرقی

موزه های شهر رشت 11250036587456
موزه تاریخی و معروف چای در شهر رشت

موزه ی بنای تاریخی قلعه رودخان

قلعه رودخان، یکی از مقامات تاریخی و فرهنگی برجسته در منطقه فومن است. این قلعه زیبا در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن واقع شده و در نزدیکی روستای رودخان، در میان جنگلهای ارتفاعات حیدرآلات قرار دارد. ارتفاع این قلعه از سطح دریا بین ۶۵۵ تا ۷۱۵ متر متغیر است. بازدید از قلعه رودخان، بازگشتی به دوران گذشته و فرصتی برای آشنایی با معماری و فضای تاریخی این منطقه محسوب می‌شود. این مکان زیبا به عنوان یک نماد از زیبایی و تاریخ شهر فومن و استان گیلان، جذابیت ویژه‌ای برای گردشگران و علاقمندان به تاریخ دارد.

آدرس:

فومن، ارتفاعات روستای قلعه رود خان

موزه های شهر رشت 22365874125
بنای قلعه رودخان مکان یادگاری از دل تاریخ در شهر رشت

موزه ی نظامی انزلی

کاخ موزه نظامی انزلی با پنجره‌های بزرگ، از سوی شمالی به دریای خزر و از جنوب به زیبایی یک باغ پرطراوت می‌نگرد. این بنا، هر چند با نام نظامی شناخته شده است، اما با زیبایی معماری و دست‌کاری هنری‌اش، طابع خشک و نظامی را فراموش می‌کند و به جای آن، زیبایی و ظرافت آثار هنری در داخل آن جلوه می‌دهد. کاخ موزه نظامی انزلی، به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی بندر انزلی شناخته می‌شود.

مانند یک نقطه‌ی سپید در گنبدی از زیبایی، در باغ دلنشین ماوا واقع شده و عطر معطر گل‌های پرتقال موجود در آن، هر بازدیدکننده‌ای را با آرامشی بی‌نظیر می‌پوشاند. ساختمان کاخ موزه نظامی انزلی، در سال ۱۳۰۸ به دستور رضاشاه و با هدایت مهندسان ایرانی آغاز و در عرض دو سال به پایان رسید. این بنا، علاوه بر جلب توجه بازدیدکنندگان به زیبایی‌های طبیعی اطراف، با نمایش مجموعه‌ای از آثار هنری و تاریخی، تاریخچه نظامی و فرهنگی این منطقه را به تصویر می‌کشد.

آدرس:

بندر انزلی، خیابان تکاوران، موزه ی تخصصی نیروی دریایی انزلی

موزه های شهر رشت 22365658741256
موزه نظامی انزلی مکانی متفاوت و حیرت انگیز در شهر رشت

موزه ی جانور شناسی

این موزه در یک مساحت بالغ بر ۶۰۰ متر مربع بنا شده است و دارای دو طبقه است. این موزه، یکی از بزرگترین موزه‌ های رشت در استان گیلان به حساب می‌آید و بیش از ۲۰۰۰ نمونه از جانوران و حشرات را در اختیار دارد که در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند. در این موزه می‌توانید انواع خزنده‌ها، پرندگان، دوزیستان، پستانداران، حشرات و نمونه‌های مختلف آزمایشگاهی و همچنین موجودات جهش یافته و ژنتیکی را مشاهده کنید. این مجموعه متنوع و گسترده از جانوران، به بازدیدکنندگان فرصتی عالی برای آشنایی بهتر با دنیای حیات وحش و زیبایی‌های آن ارائه می‌دهد.

آدرس:

استان گیلان، رشت، کیلومتر ۵ جاده تهران، دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان

موزه های شهر رشت 2236587458458
موزه محیط زیست و جانور شناسی در شهر رشت

موزه آبزیان

موزه آبزیان رشت بازدیدکنندگان را به دنیایی جذاب و متنوع از زندگی در آب دعوت می‌کند. این موزه، با ارائه نمونه‌هایی از آبزیان دریایی و آب شیرین، محیط‌های آکواریومی، از لذت تماشای بی‌نظیری برخوردار است. افتتاح موزه آبزیان رشت به منظور آشنایی عموم با زندگی زیر آب و ویژگی‌های مختلف آبزیان، در سال ۱۳۶۷ انجام شد. این موزه با هدف نگهداری و حفظ گوناگونی آبزیان و جلوگیری از انقراض آنها، فعالیت خود را آغاز کرد. با بیش از ۲۰۰ نوع آبزیان دریایی، موزه آبزیان رشت به عنوان یکی از بزرگترین موزه‌های آبزیان کشور شناخته می‌شود. برای بهترین تجربه، توصیه می‌شود در صبح زود هنگام یا عصر به این موزه مراجعه کنید، زیرا تراکم بازدیدکنندگان در ساعات اوج بیشتر است.

آدرس:

دانشکده ی علمی کاربردی میرزا کوچک خان و رشت، شهر صنعتی تخصصی شیلات

موزه های شهر رشت 12569854754236
موزه آبزیان مکانی متفاوت و حیرت انگیز در شهر رشت

موزه ی شرفی ماسوله

موزه شرفی ماسوله، به دست آقای فرهاد شرفی ماسوله در سال ۱۳۸۱ تأسیس شد. این موزه آثاری باستانی را که به دوره حدود ۲۰۰ سال پیش تعلق دارند، به نمایش گذاشته است. ساختمان این موزه شامل سه اتاق تودرتو با مساحت ۶ متر مربع است و در قلب بافت تاریخی شهر ماسوله قرار دارد. آثار موجود در این موزه از جنس‌های مختلفی از جمله چوب، مس، حصیر، سفال، آهن و شیشه ساخته شده‌اند. با دیدن موزه های رشت، بازدیدکنندگان به سفری در زمان باز می‌گردند و با فرهنگ و تاریخ شهر ماسوله آشنا می‌شوند.

آدرس:

فومن، ماسوله، موزه خصوصی مردم شناسی

موزه های شهر رشت 223658745895
موزه شرفی ماسوله با اشیاء سنتی زیبا

موزه ی اداره کل محیط زیست استان گیلان

موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، به علاقمندان به طبیعت و محیط زیست خوش آمد می‌گوید. این موزه با داشتن انواع گونه‌های حیوانات پوست‌آرایی شده، گونه‌های پستاندار، خزندگان، پرندگان، سنگواره‌ها و حشرات فرصتی فوق‌العاده برای آشنایی عمیق‌تر با زیستگاه‌های مختلف فراهم می‌کند. این موزه در بنایی با مساحت ۴۰۰ متر و دارای ۶۰۰ نمونه گیاهی، جانوری و فسیلی از استان گیلان است. آثار موجود در موزه بازسازی شده از مناطق تحت حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان را نشان می‌دهند و برنامه‌ریزی و آموزش زیست محیطی، ارزش و تأثیر این فعالیت را بر ترویج و حفظ تنوع زیستی تأیید می‌کند.

آدرس:

رشت، خیابان رسالت، اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان


سخن پایانی

موزه های رشت، با غنای ارزش‌ها و تنوع برنامه‌های خود، جاذبه‌های فرهنگی بسیار مهمی برای مردم و گردشگران به حساب می‌آید. این موزه‌ها با نگاهی عمیق به تاریخ و فرهنگ منطقه، ارزش‌های معنوی و تاریخی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند و از طریق ارائه مجموعه‌های گوناگون، به کنجکاوی در داستان‌ها و سرگرمی‌های گذشته دعوت می‌کنند. موزه های رشت همچنین نقش مهمی در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی این شهر دارند و به عنوان یک پایگاه آموزشی و ترویجی برای همگان عمل می‌کنند.

ارسال دیدگاه