شهر تالش کجاست؟ 🌏| جاهای دیدنی 🏖️| صنایع دستی 🧷| سوغات 🎁| عکس 📷

23 فروردین 1403
0 دیدگاه
روییدن گل های قرمز بر روی دشت های سرسبز در کنار کلبه ها در تالش 746986
  1. آیا قصد سفر به استان گیلان را دارید؟
  2. شهر تالش کجاست؟
  3. آیا اطلاعات مفیدی درباره این شهر در دست دارید؟

تالش، جاده‌ای است که ما را به سوی کشف و درک عمیق‌تر طبیعت می‌برد با پیش قدم شدن در این سفر کوتاه، ما می‌توانیم با هر نفس، به جذابیت‌ها و زیبایی‌های پنهان طبیعت نزدیک‌تر شویم. از آهنگ آب رودخانه‌ها گرفته تا دسته‌های پرندگان در آسمان. این شهر به ما فرصت می‌دهد تا هر زاویه‌ای از این سرزمین را بیشتر بشناسیم و از طبیعت به‌عنوان یک معلم بی‌پایان بهره‌مند شویم.


📍 تالش کجاست؟

تالش در غرب استان گیلان در فاصله حدود 40 کیلومتری شهر رضوانشهر قرار دارد تالش یکی از جاهای دیدنی اطراف رضوانشهر می باشد این شهر در کنار دریا، کوهستان و دشتهای آرامش‌بخش واقع شده است. اگر از تهران شروع کنیم و از اتوبان قزوین به سمت رشت حرکت کنیم، با یک سفر حدود ۶ ساعته، به این شهر ساحلی و سرسبز می‌رسیم.

راهنمای دسترسی به تالش:

این شهر در فاصله ۴۲۴ کیلومتری از تهران و ۱۱۵ کیلومتری از رشت قرار دارد از رشت تا تالش می‌توانید از خطوط تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید. اگر از شهرهای مرزی به تالش می‌روید، می‌توانید از خط‌آهن باکو به آستارا استفاده کنید. اگر از خودروی شخصی استفاده می‌کنید، اتوبان قزوین-رشت نیز سفر شما را از تهران به تالش با حدود ۶ ساعت رانندگی کوتاه می‌کند.

مشخصات شهر تالش:

  1. فاصله تالش تا تهران: حدود 6 ساعت
  2. ارتفاع: 80 متر از سطح دریا
  3. مساحت: حدود 2373 متر مربع
  4. فاصله تالش تا دریا: تالش از شهرهای استان گیلان است که در مجاورت دریای خزر قرار گرفته است این دریاچه در ۱۰ کیلومتری شمال غرب تالش واقع شده است.
آدرس دقیق شهر تالش روی نقشه 5641
برای دستیابی به آدرس دقیق شهر تالش روی نقشه کلیک کنید.

👩‍👩‍👧 جمعیت و مرکز اصلی شهرستان تالش

تالش با جمعیت ۲۰۰٬۶۴۹ نفر (سال ۱۳۹۵)، شهرستان تالش دومین شهرستان پرجمعیت استان گیلان است. مرکز آن شهر هشتپر یا همان تالش، که با جمعیت بیش از ۸۵،۰۰۰ نفر است.


⬅️ بخش های شهر تالش

شهرستان تالش از چهار بخش مهم و 10 دهستان تشکیل شده است:

  1. بخش اسالم: شهر اسالم و دهستان‌های اسالم، خاله‌سرا و ناو.
  2. بخش حویق: دو شهر حویق و چوبر و دو دهستان با همین نام.
  3. بخش کرگان‌رود شمالی: شهر لیسار و دو دهستان لیسار و خطبه‌سرا.
  4. بخش مرکزی: شهر هشتپر و سه دهستان ساحلی جوکندان، طولارود و کوهستانی تالش.

هوای ابری دشت سرسبز و ییلاق تالش در کنار کلبه چوبی 45746


🌦️ آب و هوای تالش

تالش هوا و آب‌و‌هوایی مرطوب و معتدل خزری دارد، با تابستان‌های خنک و بهار و پاییزی که باران‌های گاه به گاه آرامشی برای روح و ریه‌های مردمش می‌آورند. اما زمستان‌های سرد، کوهستان‌های آن با برف پوشیده می‌شوند و منظره‌ای سفید و زمستانی به اطرافیان ارائه می‌دهند.


زبان مردم تالش

منطقه تالش در گذشته از شمال قفقاز تا شرق گسترش یافته است امروزه، مردم تالش به زبان‌های متنوعی از جمله تالشی، ترکی آذری و گیلکی با دیگر مردمان ارتباط برقرار می‌کنند.

خانه های روستایی در دشت های سرسبز تالش 45646


📝 پیشینۀ تالش

تاریخ تالش به عنوان یکی از شهرستان‌های پرجمعیت استان گیلان به دورانهای دور بازمی‌گردد. اهالی تالش از اقوام ایرانی تبار به شمار می‌آیند و در گذشته، محل سکونت خود را از البرز غربی تا بخش جنوب شرقی جمهوری آذربایجان، شمال غربی استان گیلان و استان اردبیل انتخاب کرده بودند. در حدود سال ۳۶۰ میلادی، اردشیر سوم به قوم تالش حمله کرد و تالشی‌ها که در آن زمان به نام کادووس شناخته می‌شدند، استقلال خود را از دست داده و تحت حمایت دولت هخامنشیان قرار گرفتند.

در دوره اسلامی، مردم تالش با نام طلیسان شناخته می‌شدند و اداره ولایت‌های مختلف شهرستان تالش را بر عهده داشتند. نقش مهم تالشی‌ها در شکل‌گیری حکومت صفویان نیز بسیار مهم بوده. طبق عهدنامه ترکمن‌چای، بخش شمالی تالش از ایران جدا شده و به روسیه واگذار شده بود. همچنین، در دوره‌ای اندک، تالش حکومتی خودگردان را با ریاست جمهوری علی‌اکرم همت‌زاده به وجود آورد. به‌طور خاص، جمهوری تالش-مغان به عنوان یک جمهوری خودگردان با مرکزیت تالش، همه مناطق پایین رود ارس در جمهوری آذربایجان را شامل می‌شد. این سرزمین در طول تاریخ با تحولات مختلف، اثرگذاری خاص خود را در ساختار فرهنگی و اجتماعی این ناحیه داشته است.

لباس محلی خانم تالشی در کنار طبیعت 45864


🖊️ نام‌گذاری و ریشه تاریخی شهر تالش (طالش)

در اسناد تاریخی پیش از اسلام، اثری از کلمه “تالش” دیده نمی‌شود اما در قرن ۱۸ میلادی، حکومتی به نام خوانین تالش در این منطقه تأسیس شد. بنابراین، می‌توان ریشه نام تالش را به نام این حکومت بازگرداند. شهر لنکران، که قدیمی‌ترین سکونتگاه خوانین تالش بوده است، متعلق به جمهوری آذربایجان بوده است.

در منابع تاریخی دیگر، قوم ساکن در این منطقه به نام “طیلسان” ذکر شده است. این واژه در طول زمان به “تالشان” تغییر یافته و در منابع ایرانی معتبر جای خود را گرفته است. شهر هشتپر طوالش یا هشتپر پس از انقلاب ۱۳۵۷، به نام تالش شناخته شد در روزگاران قدیم، کاخ مشهور سردار امجد با هشت در بزرگ در این شهر واقع بوده است برای سهولت تلفظ، نام منطقه به هشتپر تغییر یافته است.


👗 فرهنگ و آداب و رسوم مردم تالش

1. افسانه چهارشنبه خاتون

در صبح چهارشنبه سوری، خاتونی با چوب درخت سیب از چاه بیرون می‌آید و اهالی خانه‌ها را از خواب بیدار می‌کند این رویداد نماد سلامتی و پاکیزگی است. مردم اعتقاد دارند که چهارشنبه خاتون، همانند آبی که از چاه بیرون می‌آید، برکت و روزی را به خانه‌های تمیز می‌آورد. این آیین به عنوان نماد حامل حاجات و برآورده شدن آرزو ها نیز شناخته می‌شود. به منظور تقدیر از این موقعیت، مردم غذاهای خاصی مثل کوکو سبزی و ترش تره را در نزدیکی خانه‌ها قرار می‌دهند و به امید برآورده شدن حاجات، چهارشنبه خاتون را با خیر و برکت خوانده و در این راستا این روز را با اهمیت و توجه ویژه جشن می‌گیرند.

2. آگله مزا یا بازی با تخم ماکیان

در مراسم روز چهارشنبه‌سوری تا سیزدهم عید در تالش، کودکان و نوجوانان با تخم ماکیان مثل مرغ، اردک، غاز و بوقلمون شرکت می‌کنند. آن‌ها این تخم‌ها را در دست می‌گرفتند و با دوستان هم‌سن‌وسالان خود بازی می‌کنند. بازی اینگونه بود که هر فرد سعی می‌کند به نقطه‌ای خاص از تخم ماکیان ضربه بزند تا آن را بشکند. در پایان بازی، کسی که تخم‌های ماکیانش از هر چهار طرف به دلیل ضربات شکسته شده، به عنوان بازنده شناخته می‌شود. این فعالیت جذاب به عنوان یک رسم محلی و سنتی در جشنواره‌های تالش ادامه دارد.

عروسک های مراسم افسانه چهارشنبه خاتون تالشی ها 4856


👮‍♀️ شغل مردم تالش

مردم تالش اکثراً از طریق کشاورزی و دامپروری درآمدزایی می‌کنند. این شهرستان بخش قابل توجهی از اقتصاد خود را از تولید محصولاتی مانند برنج، جو، گندم، چای، مرکبات، توتون و انواع میوه ها تأمین می‌کند. همچنین، تولید صنایع دستی از جمله جوراب‌بافی، لباس‌های پشمی، گلیم، جاجیم و پرورش کرم ابریشم نیز به اقتصاد این منطقه رونق می‌بخشد. این محصولات علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، برای گردشگران نیز به عنوان سوغاتی و یادگاری جذاب محسوب می‌شوند.


🏝️ جاذبه های دیدنی شهر تالش

  1. آبشار ورزان (مشاهده روی نقشه)
  2. غار سوباتان (مشاهده روی نقشه)
  3. قلعه صلصال (مشاهده روی نقشه)
  4. سورتمه تالش (مشاهده روی نقشه)
  5. دریاچه سراگاه (مشاهده روی نقشه)
  6. آبشار زمرد حویق (مشاهده روی نقشه)
  7. جنگل های تالش (مشاهده روی نقشه)
  8. روستای شیله‌ وشت (مشاهده روی نقشه)
  9. منطقه ییلاقی سوباتان (مشاهده روی نقشه)
  10. پارک جنگلی سیاه‌داران (مشاهده روی نقشه)
  11. منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش (مشاهده روی نقشه)
  12. پارک جنگلی گیسوم و ساحل دریا (مشاهده روی نقشه)

درختان و آسفالت باران خورده منطقه گیسون 7484 درتان بلند قامت و سرسبز جنگل گیسوم تالش 54746 پوشش گیاهی سرسبز سورتمه تالش 8546 آبشار زمرد حویق در دل جنگل سرسبز 48546 غرب. آفتاب در کنار پوشش گیاهی سرسبز قلعه صلصال تالش 88574 اسب ها در ارتفاعات سرسبز روستای سوباتان 654165 دریاچه آرام سراگاه در کنار پوشش گیاهی سرسبز و زیر آسمان ابری 449845


🕓 بهترین زمان سفر به تالش

اگر به دنبال لذت بردن از بارش‌های پرآبی هستید، بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به تالش هستند. این دو فصل با بارش‌های فراوان، زیبایی‌های بی‌نظیری را به منظره‌های طبیعی این منطقه می‌بخشند. برای اقامت در ییلاقات معروف تالش مانند سوباتان، بهار و تابستان بهترین فصل‌ها هستند، زیرا در فصول دیگر هوا بسیار سرد و برفی می‌شود.


🍗 غذاهای محلی شهر توریستی تالش

  1. آش تالشی
  2. اناردون
  3. قورتماج
  4. سیرجینه
  5. بادمجان شکم‌پر
  6. سوجا دیله
  7. کوکوی گردو
  8. دوآش یا آش دوغ

یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی تالش، گوزلی بریان است که شکم بره با سبزیجات گیلانی، گردو و ادویه‌های خاصی پر می‌شود و سپس پخته می‌شود.

بادمجان شکم پر، یکی از غذاهای محلی مردم تالش 854864


🎁 سوغاتی های خوشمزه تالش

  1. پنیر محلی
  2. کره محلی
  3. عسل طبیعی
  4. برنج
  5. مرکبات
  6. چای
  7. سبزیجات تازه
  8. ماهی

سرو پنیر محلی با سبزی، یکی از سوغات مردم تالش45684


✂️ صنایع دستی معروف تالش

  • گلیم، قالی
  • عروسک‌های پارچه‌ای
  • دست‌بافته‌های پشمی

فروشنده آقا در بین محصولات صنایع دستی تالش 5846


🍽️ رستوران های شهر تالش

مسافرت به شهرهای گیلان یعنی فراز و فرود در دنیای غذاهای محلی این استان. برای تجربه بهترین طعم‌های این منطقه، بهترین رستوران‌های تالش را بشناسید. اینجا به شما تعدادی از بهترین رستوران‌های شهر معرفی می‌شود که می‌توانید از یک وعده شام یا ناهار لذت ببرید:

1. رستوران خوش‌پزان

آدرس (مشاهده روی نقشه) : استان گیلان، شهر تالش، جاده آستارا به تالش، نرسیده به شهر تالش.
شماره تماس: ۰۱۳۴۴۲۸۸۴۲۵

2. رستوران آق‌ اولر

  1. آدرس (مشاهده روی نقشه) : استان گیلان، شهر تالش، بلوار نیایش.
  2. شماه تماس: ۰۱۳۴۴۲۳۴۴۱۹ 
  3. ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱ نیمه شب

3. رستوران خانه با کرم

آدرس (مشاهده روی نقشه) : استان گیلان، شهر تالش، هشت‌پر، بلوار امام خمینی.
ساعت کار: ۷ صبح تا ۱۲ شب

4. رستوران شاطرعباس

آدرس (مشاهده روی نقشه) : استان گیلان، شهر تالش، طولارود، بلوار تالشان.
شماره تماس:۰۱۳۴۴۲۴۱۴۸۲ ساعت کار: ۹ صبح تا ۱۲ شب

سرو دیزی در رستوران شاطرعباس تالش 74874


🏪 بهترین هتل های تالش

  1. هتل هدهد در تالش (مشاهده روی نقشه)
  2. هتل قصر نگین تالش (مشاهده روی نقشه)
  3. هتل لیوادر در تالش گیلان (مشاهده روی نقشه)
  4. هتل آپارتمان راستین در تالش (مشاهده روی نقشه)

درختکاری و محوطه سرسبز هتل هدهد در تالش 5664654


🗺️ تالش روی نقشه

تالش روی نقشه 47445784


📚 سخن پایانی

تالش، نقطه‌ای است که همه زیبایی‌های طبیعت را در آغوش خود جای داده است؛ از جنگل‌های سرسبز گرفته تا سواحل آرام و دلنشین دریا. بازدید از این شهر، تجربه‌ای فراموش نشدنی از فرهنگ، طبیعت و غذاهای محلی خواهد بود. برای یک فرصت دورهمی در طبیعت و لذت بردن از غذاهای شگفت‌انگیز، تالش یکی از مقصدهای بی‌نظیر ایران است.

 

ارسال دیدگاه