جاهای دیدنی شهر تالش 1403 | مسیر دسترسی + آدرس روی نقشه | امکانات | عکس

7 اردیبهشت 1403
0 دیدگاه
شهر تالش گیلان 11145855552326

جاذبه های شهر تالش، از پرباران‌ترین نقاط ایران است که از جمله جنگل‌های انبوه و سرسبز، دشت‌های پر از گل، آسمان ابری و هوای مرطوب به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده است. همچنین، غذاهای خوش طعم تالشی نیز جزء جذابیت‌های این شهر محسوب می‌شوند. از طریق این مقاله، قصد داریم به معرفی جاهای دیدنی تالش، با تمرکز بر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، بپردازیم. اگر شما نیز به دیدن جاذبه های شهر تالش علاقه‌مندید، با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب، این مکان های تفریحی را ببینید و لذت ببرید.


جاذبه های شهر تالش


جنگل گیسوم

جنگل گیسوم به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه های شهر تالش در دل طبیعت قرار دارد. این جنگل نقطه‌ای است که در آن زیبایی طبیعت با دریا به یکدیگر وصل می‌شود. تنها با پیروی از یک مسیر تونلی سبز، می‌توانید به ساحل دریا دست یابید. اغلب مسافران نخستین نیمه سال را برای دیدن جذابیت‌های جنگل گیسوم انتخاب می‌کنند، نکته جالب دیگر این جنگل این است که نزدیکی آن جاده اسالم به خلخال، با ایجاد فاصله‌ای کوتاه ۱۰ کیلومتری، شرایط را برای بازدید از بهشت اسالم-خلخال آماده سازی کرده است.

آدرس جنگل گیسوم: 15 کیلومتری جنوب شهر تالش، 23 کیلومتر بعد از تونل رشت_آستارا

جنگل گیسوم در شهر تالش 1125458555
رقص برگ درختان در جاده ی شهر آمیز جنگل گیسوم شهر تالش

پارک جنگلی سیاهداران

پارک جنگلی سیاهداران به عنوان یکی از جاذبه های شهر تالش با گیاهان و حیوانات خاص مورد توجه قرار گرفته است. در این پارک، حیواناتی همچون آهو و غزال وحشی به طبیعت این منطقه جذب شده‌اند. در گذشته، جنگل سیاهداران پر از درختان بلوط بلند و جاذبه‌های ابری بود، که به دلیل انبوهی از درختان، زندگی در آن برای انسان‌ها مشکل بود. با گذر زمان، مردمان محلی به تدریج شروع به ساخت زندگی در اطراف جنگل کردند. اما چرا به این جنگل سیاهداران گفته می‌شود؟ گذشته‌ای ثروتمند از درختان بلوط و پوشش زیبایی در این جنگل وجود داشت که مانع از ورود افراد عادی و گردشگران می‌شد. به همین دلیل، این جنگل با نام “سیاهداران” شناخته می‌شود. شهرداری سیاهداران با ایجاد سورتمه ریلی، رستوران، آلاچیق و دیگر امکانات، این منطقه را به یک مقصد گردشگری تبدیل کرده است.

آدرس پارک جنگلی سیاهداران: فاصله 3 کیلومتری شهر تالش

پارک جنگلی سیاهداران در شهر تالش 7741111256325
نمایی سرسبز و فریبنده از پارک جنگلی سیاهداران شهر تالش

آبشار ورزان

اگر تصمیم به سفر به سوباتان در جستجوی زیبایی‌های طبیعت گرفته‌اید، فراموش نکنید که در یک فاصله چهار کیلومتری از این مکان زیبا، آبشاری به ارتفاع ۱۰۰ متر از بالای یک صخره ی بلند و دیدنی به چشم می‌خورد. این آبشار با ترکیب صخره‌ها و فضای سر سبز اطراف، یک چشم‌انداز بسیار دیدنی ایجاد می‌کند. حتماً در سفر به سوباتان، بخشی از وقت خود را برای لذت بردن از این آبشار زیبا اختصاص دهید. این تجربه به شما فرصت می‌دهد تا با آرامش در محیط طبیعی دلنشین این منطقه به ویژگی‌های خاص و زیبایی آن نزدیک‌تر شوید.

آدرس آبشار ورزان: در 36 کیلومتری شمال غرب شهر تالش، روستای ورزان

آبشار ورزان در شهر تالش 222365111445
تصویر شور انگیز آبشار ورزان در شهر تالش

آبشار لوشکی

اگر شما به فعالیت‌های طبیعت‌گردی، مانند پیاده‌روی و رودخانه‌نوردی علاقمندید، حتماً بازدید از آبشار لوشکی را در نظر بگیرید. این آبشار در منطقه‌ای واقع شده که مسیر دسترسی با ماشین را ندارد. به همین دلیل تعداد بازدیدکنندگان کمتری دارد و محیط اطراف آن هنوز بکر باقی مانده است. آبشار لوشکی به صورت پلکانی شکل گرفته است؛ با ارتفاع ۷۵ متر برای آبشار اصلی، ۱۴ متر برای آبشار بالادستی و ۱۶ متر برای آبشار پایین دستی. این آبشارها از قله سنگسر سرچشمه می‌گیرند. اطراف آبشار نیز مکان‌هایی مناسب برای استراحت و پیک نیک فراهم شده است. مسیر پیاده‌روی به آبشار لوشکی حدود دو ساعت زمان می‌برد.

آدرس آبشار لوشکی: شهر تالش، 5 کیلومتری روستای درزکری


ییلاق شکردشت

یکی از ییلاق‌های بکر و زیبای تالش، ییلاق شکردشت است که شاید شنیدن این نام برایتان تازه باشد. اما شهرت شکردشت تنها به دلیل بکری و طبیعت زیبای آن نیست؛ بلکه به خاطر دشت‌های پر گل و به ویژه دشت شقایق آن است که هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. این دشت‌های زیبا به شکردشت شهرت بسیاری برای جلب توجه عکاسان و هنرمندان آورده است. هنگامی که قدم به این بهشت زمینی می‌گذارید، در هر گوشه‌ای، افرادی را می‌بینید که در حال عکاسی یا نقاشی از زیبایی‌های الهی این ناحیه هستند.

آدرس ییلاق شکردشت: 29 کیلومتری شهر تالش

دشت شقایق در شهر تالش 22364844444
رقص مبهوت کننده ی دشت شقایق در ییلاق شکردشت شهر تالش

منطقه ییلاقی دوخاله کوه

یکی از دلنشین‌ترین ییلاق‌های تالش، منطقه دوخاله کوه است. این ناحیه با آب و هوای فوق‌العاده‌ای که دارد، یک مقصد بی‌نظیر برای مسافران ارائه می‌دهد. برای سفر به ییلاق دوخاله کوه، بهتر است نیمه اول سال را انتخاب کنید تا از زیبایی و شگفتی‌های این منطقه به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوید. برای مسیر یابی دقیق ییلاق دوخاله کوه از مردم ساکن در این منطقه کمک بگیرید. این منطقه یکی از مکان های مناسب برای تماشای روشنایی شب ها در گیلان می باشد.

دشت دوخاله کوه در شهر تالش 3325269857454
کلبه های چوبی دلفریب در منطقه ی دوخاله کوه شهر تالش

منطقه ییلاقی سوباتان

سوباتان، بدون شک، جزو زیباترین جاذبه های شهر تالش است. این منطقه یک اقامتگاه آرامش بخش است که در آن می‌توانید لحظاتی دل‌نشین واقعی را تجربه کنید. در میان مراتع سرسبز سوباتان، اسب‌های وحشی و حیوانات اهلی به طبیعت خود رها شده‌اند. اما یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های سفر به سوباتان، اقامت در کلبه‌های چوبی این منطقه است که به شما فرصت می‌دهد با فرهنگ و نحوه زندگی مردم سوباتان آشنا شوید. اکثر مسافرانی که به سوباتان می‌روند، مسیر پیاده‌روی این منطقه را از تالش تا دریاچه نئور اردبیل طی می‌کنند. این مسیر پیاده‌روی حدود ۲۵ کیلومتر دارد و حدود ۶ ساعت طول می‌کشد تا به دریاچه نئور برسید.

با توجه به مه‌آلودگی بعضی روزهای سال، توصیه می‌شود که این مسیر را در گروه‌های چند نفره و با راهنمای حرفه‌ای طی کنید. سوباتان در زمستان به دلیل برف زیاد و سردی هوا، خالی از سکنه می‌شود و بومیان برای زمستان به شهرهای اطراف مهاجرت می‌کنند. در اواخر اسفندماه یا اوایل بهار، به سوباتان بازمی‌گردند. کلبه‌های چوبی این منطقه، به عنوان اقامتگاه‌های محلی معمولاً از چوب ساخته شده‌اند و برخی از آن‌ها از جنسکاه‌گلی نیز هستند. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی یا عکاسی هستید، سوباتان جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد که در جای دیگری به راحتی پیدا نخواهید کرد. آبشار ورزان، رودخانه لیسار، پارک آلچالیق و دیگر جاهای دیدنی این منطقه ارزش بازدید را دارند.

آدرس منطقه ییلاقی سوباتان: در ۲۲ کیلومتری شهر لیسار و ۳۶ کیلومتری شهر تالش

منطقه ییلاقی سوباتان در شهر تالش 222554748596
رقص مه و مادیان رها در دشت های منطقه ی ییلاقی سوباتان تالش

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه، در فاصله ۷ کیلومتری از تالش واقع شده است، جایی که زیبایی‌های طبیعی فراوانی خود را به نمایش می‌گذارد. این دریاچه به همراه چشمه‌های آب زیرزمینی، جنگل‌های سرسبز در اطراف این دریاچه، درختان میوه فراوان و شالیزارهای برنج زیبا فضایی فراخ و دل‌انگیز ایجاد کرده‌اند و جزئی از زیباترین جاذبه های شهر تالش محسوب میشود. در آبهای دریاچه سراگاه، پرورش ماهی نیز انجام می‌شود و مرغان دریایی به انواع و اقسام در این منطقه حضور دارند. برای دسترسی به این دریاچه، می‌توانید به روستای نعلبند سفر کنید و سپس مسیر خود را به سمت روستای سرآگاه ادامه داده و از آنجا به سمت دریاچه سرآگاه بروید.

آدرس دریاچه سراگاه: ۱۰ کیلومتری شمال غرب تالش، روستای سراگاه، دهستان ساحلی جوکندان

دریاچه سراگاه در شهر تالش 112563289
آرامش آب در دریاچه ی سراگاه در شهر تالش

روستای آق اولر و مریان

روستای آق اولر و مریان، دو نقطه ی جذاب در منطقه کوهستانی تالش هستند که هر کدام از آن‌ها برای پیک‌نیک‌های دلپذیر راحت‌ترین انتخاب هستند. آب‌وهوای کوهستانی این دو روستا، همراه با تابستان‌های خنک و دلپذیر، جنگل، رودخانه، کوه، مه ودشت‌های سرسبز و… همگی باعث شده‌اند تا سفری به یادماندنی در انتظارتان باشد. مسیر ۳۰ کیلومتری از تالش تا روستای مریان، یکی از زیباترین مسیرهای کوهستانی است که از بین جنگل‌های انبوه عبور می‌کند.

پیشنهاد می‌شود که اگر به سمت روستای مریان حرکت می‌کنید، از مسیر لذت ببرید و به هیچ عنوان عجله نکنید، به خصوص اگر در هوای مه و بارانی حرکت می‌کنید. روستای مریان علاوه بر زیبایی‌های طبیعی خود، یک حمام تاریخی هم دارد که ساخت آن به دوره‌های اواخر صفوی و اوایل قاجار بازمی‌گردد. به علاوه، یک گورستان تاریخی هم در این روستا قرار دارد که از مریان شروع شده و تا روستای آق اولر ادامه دارد. این گورها ساختاری سه طبقه که شبیه به دخمه است دارند و کارشناسان معتقدند به قبل از میلاد مسیح برمی‌گردند.

آدرس روستای آق اولر و مریان: 143 کیلومتری شهر رشت و 37 کیلومتری شمال غربی هشتپر

روستای آق اولر و مریان در تالش 44512566622
ساختار سنتی روستاس آق اولر و مریان در تالش

روستای شیله وشت

روستای زیبا و بکر شیله وشت، یکی از جاهای دیدنی شمال تالش است که مهربانی و مهمان‌نوازی مردمان این روستا، زبانزد تالشی‌هاست. این روستا که در فاصله ۲۸ کیلومتری از تالش واقع شده، با اقامتگاه‌ها و ویلایی‌های زیبا، یک مقصد ایده‌آل برای گردش و استراحت محسوب می‌شود. در نزدیکی این روستا، آبشار شیله وشت با سه طبقه زیبا وارد صحنه می‌شود که با یک پیاده‌روی کوتاه، می‌توان به آن دست یافت. این آبشار نه تنها جلب توجه بازدیدکنندگان به خود را دارد بلکه اطراف آن با طبیعت خیره‌کننده و سرسبزی فراوان، یک تجربه دیدنی فراهم می‌کند. اگر به دنبال اقامت در محیطی دل‌پذیر و آرامش بخش هستید، شیله وشت با امکانات اجاره ویلا و اقامتگاه‌های متنوع، گزینه‌ی مناسبی برای اقامت در طبیعت زیبای شمال تالش است.

آدرس روستای شیله وشت: 28 کیلومتری شهر تالش

روستای شیله وشت شهر تالش 1112365895
هوای دلپذیر روستای شیله وشت در شهر تالش

کاخ سردار امجد تالشی

در ضلع غربی میدان اصلی شهر، با بنایی آبی و سفید رو‌به‌رو می‌شوید. این بنا که کاخ زمستانی نصرت الله خان، مشهور به سردار امجد، بوده و یکی از مهم‌ترین کاخ‌های دوران قاجار به‌شمار می‌آید، با دستور سردار امجد و در مدت ۲۵ سال ساخته شده است. متأسفانه، این بنا در دوران انقلاب مشروطه به آتش کشیده شد و بخش‌هایی از آن تخریب گردید. با این حال، در دهه ۱۳۵۰ توسط حکومت آن زمان بازسازی شده و به یکی از ادارات اجرایی واگذار شد. بازدید از این کاخ زیبا و با ارزش تجربه‌ی جالبی خواهد بود که شما را به دوران تاریخی و فرهنگی شهر تالش می‌برد.

کاخ سردار امجد تالشی 44125632111
شکوه کاخ سردار امجد تالشی در شهر تالش

بقعه شاه میلرزان

بقعه شاه میلرزان، محل دفن عارف قرن هشتم هجری قمری، یعنی محمود شاه دینوری، با زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود چشم‌اندازی خیره‌کننده را ارائه می‌دهد. از ستون‌ها، سرستون ها، دیوارهای شبکه بندی شده گرفته تا سقف، همگی از چوب و مصالح بومی ساخته شده‌اند و معماری کلبه‌ها و خانه‌های روستایی شمال ایران را به تصویر می‌کشد. سقف گنبدی بنا، ضریح زیبایی را در وسط به تصویر می‌کشد. اطراف بنا نیز با ایوان‌هایی به سبک خانه‌های روستایی تزئین شده‌اند. اگر به معماری بومی و فرهنگ مناطق شمالی ایران علاقه‌مندید، حتماً بازدید از این بقعه را تجربه کنید.

آدرس بقعه شاه میلرزان: ۱۶ کیلومتری خطبه سرا و ۳۹ کیلومتری تالش

بقعه شاه میلرزان در شهر تالش 4441528979
بقعه ی شاه میلرزان از زیبایی های مذهبی شهر تالش

غار سوباتان

غار سوباتان، یا همان “غار گنج خانه”، یکی از دیدنی ترین جاذبه های شهر تالش است. این غار به دلیل طلسمی که برای گنج در آن گذاشته شده بود، محلی اسرارآمیز و جذاب است. اهالی معتقدند که گنجی بزرگ در دل این غار پنهان شده است، اما به دلیل طلسماتی که بر آن گذاشته شده، امکان بیرون آوردن آن تقریباً صفر است. ورود به این غار به دلیل ویژگی‌های صخره‌های بزرگ و خطرناک غار، بسیار دشوار است. در سال ۱۳۹۴، گروهی از کوهنوردان حرفه‌ای با پیمایش و نقشه‌برداری این غار، حکاکی‌هایی از دوران غارنشینی که ارزش تاریخی دارند، کشف کردند. اگر به تاریخ و معماری طبیعی علاقه‌مندید، بازدید از غار سوباتان تجربه‌ای جذاب خواهد بود.

آدرس غار سوباتان: استان گیلان، لیسار، روستای ییلاقی سوباتان

تصویر غار سوباتان شهر تالش 223658955
تصویری مخوف از غار سوباتان در شهر تالش

منطقه باستانی تول

منطقه باستانی تول، از دو تپه به نام‌های تول یک و تول دو تشکیل شده است. تپه تول یک مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوره‌های اسلامی است، در حالی که تپه تول دو به دوران پس از اسلام بازمی‌گردد. هر دو محوطه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند. در صورتی که به حوزه باستان‌شناسی و دوران‌های پیش از تاریخ علاقه‌مندید، بازدید از این منطقه تاریخی توصیه می‌شود. اما در صورت عدم علاقه به این زمینه، به دیدن سایر جاذبه های شهر تالش محدود شوید؛ زیرا بازدیدهای غیرکارشناسی می‌تواند صدمات غیرقابل جبرانی به این محوطه باستانی وارد کند.

آدرس محوطه تول: شهر تالش، روستای تول

منطقه ی باستانی تول شهر تالش 2232698585
تصویر سنتی باستانی از منطقه ی حفاظت شده ی تول در شهر تالش

منطقه حفاظت شده لیسار

منطقه حفاظت شده لیسار، با وسعت ۳۱۱۴۲ هکتار از سال ۱۳۴۸ تحت نظارت محیط زیست قرار گرفته و به عنوان یکی از مناطق حافظت شده محسوب می‌شود. این منطقه شامل سواحل، زمین‌های جلگه‌ای و کوهستانی است. انواع گونه‌های جانوری از جمله پلنگ، گربه وحشی، گرگ، روباه، خرس، شوکا و همچنین گیاهانی چون صنوبر، راش، ممرز، توسکا و غیره در لیسار زندگی می‌کنند. از جاذبه‌های دیدنی لیسار، می‌توان به مناطقی همچون سوباتان، برزبیل، داش باشی، جهنم دره و نیز آثار تاریخی از قبیل قلعه صلاصل اشاره کرد. دریاچه نئور نیز جزو مناطق حفاظت شده لیسار است، اما به دلیل گستردگی منطقه، لیسار بخشی از استان گیلان و شمال تالش را در بر گرفته و معمولا به عنوان یکی از جاهای دیدنی تالش شناخته می‌شود.

آدرس منطقه ی حفاظت شده لیسار: شمال شهر تالش

منطقه ی حفاظت شده ی لیسار 2221545212
منطقه ی دلنشین حفاظت شده ی لیسار شهر تالش

قلعه صلصال (قلعه سلسال)

در تالش، شما می‌توانید بقایای یک قلعه باشکوه را که به دوره ساسانی بازمی‌گردد، ببینید. این قلعه با نام “قلعه صلصال” در فاصله یک کیلومتری از منطقه لیسار و در دامنه کوه واقع شده است. این سازه درست مانند قلعه‌های هم دوره خود دارای فضاهای بیرونی و درونی است. فضای درونی آن شامل ارگ، مقر فرمانروایی، آب‌انبار، شبکه آبرسانی و سرویس بهداشتی و محل نگهبانی می‌شود. فضای بیرونی آن نیز از لاشه‌های سنگی ساده‌ای ساخته شده است. این قلعه با تاریخ غنی خود یکی از فرهنگی ترین و تاریخی ترین جاذبه های شهر تالش است.

آدرس قلعه صلصال: استان گیلان، 15 کیلومتری شهر تالش، مرکز لیسار، روستای قلعه دوش، 1 کیلومتری جاده ی تالش به آستارا

قلعه صلصال شهر تالش 1125458985
قلعه صلصال (قلعه سلسال) حیرت انگیز بر روی کوه های تالش

ارسال دیدگاه