آشنایی کامل با تاریخچه لاهیجان | آب و هوا + موقعیت جغرافیایی

12 بهمن 1401
0 دیدگاه
آشنایی کامل با تاریخچه لاهیجان 5366584645846545

شهرهای شمال کشور به دلیل زیبایی منحصربه‌فردی که دارند، در میان گردشگران و مسافران محبوبیت خاصی دارند. یکی از این شهرها که در میان تمام ایران شهرت زیادی پیدا کرده است، شهر زیبای لاهیجان است که هرساله تعداد بسیار زیادی از مسافران به این شهر سفر می‌کنند.

شهر لاهیجان علاوه بر مناظر و جاذبه‌هایی بسیار زیبا، خصوصیات و ویژگی‌های دیگر هم دارد که باعث شده تا این حد گردشگران شیفته و دلباخته این شهر شوند. برای سفر به این شهر، باید با تمام خصوصیات و ویژگی‌های لاهیجان آشنا شد. در این مقاله از ویلا رشت قصد داریم معرفی کامل شهر لاهیجان را انجام دهیم.

جاذبه تاریخی ثبت شده در لاهیجان 485668656 44
جاذبه تاریخی ثبت شده در لاهیجان

لاهیجان کجاست؟

لاهیجان یکی از شهرهای استان گیلان در شرق این استان قرار دارد و از سواحل دریای خزر به شمال، شهر لنگرود به شرق، دیلمان به جنوب و آستانه‌اشرفیه به غرب محدود می‌شود. مساحت این شهر نزدیک به ۱۵۰۰ مترمربع و جمعیت آن در آخرین سرشماری نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر بوده است. که این میزان جمعیت، لاهیجان را به سومین شهر پرجمعیت استان گیلان تبدیل کرده است.

لوکیشن دقیق شهرستان لاهیجان در گیلان 656658865446854
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید.

آب و هوای لاهیجان

به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، لاهیجان آب و هوای مرطوبی دارد، اما این آب و هوا دائمی نیست و در فصل زمستان بادهای شدید و گرم در این منطقه وزیدن شروع می‌کنند. پس از آن، بارش و برف در این شهر زیبا شروع می‌شود. اما مهمترین ویژگی آب و هوای لاهیجان، میزان بالای رطوبت است که در برخی مواقع می‌تواند به ۸۰ درصد برسد. این شهر همچنین به دلیل آب و هوای مرطوب خود دارای جاذبه های دیدنی و طبیعی بسیار است.

برای آشنایی با جاذبه های گردشگری لاهیجان روی لینک مربوطه کلیک کنید.

میزان رطوبت در شهر لاهیجان بالا است.

آب و هوای مرطوب لاهیجان 125454163525
آب و هوای مرطوب پاییزی در لاهیجان

آشنایی با تاریخچه شهر لاهیجان

لاهیجان در زبان پهلوی به معنای “ابریشم” است و کلمه “جان” پسوند مکانی است که در اینجا به معنای شهر استفاده شده است. به همین دلیل، لاهیجان گاهی به عنوان “شهر ابریشم” نیز شناخته می‌شود. در کتاب حمله روسیان به سواحل خزر، یک محقق آلمانی به نام اشپگل، لاهیجان را به معنای “شهر ابریشم” ترجمه کرده است. قبل از انقلاب، لاهیجان جزو حوزه استحفاظی آستانه‌اشرفیه تا چابکسر قرار داشت. در آن دوران، بخش‌های رودسر و لنگرود به شهرستان‌های جداگانه تبدیل شدند. پس از انقلاب نیز، بخش‌های سیاهکل و آستانه‌اشرفیه به شهرستان‌های جداگانه تبدیل شدند و اکنون فقط بخش رودبنه به لاهیجان تعلق دارد.

لاهیجان در گذشته به همراه شهرستان‌های ایلام، همدان و سمنان تحت فرمانداری کل قرار داشته است. بعدها، شهرستان‌های ایلام، سمنان و همدان به استان تبدیل شدند، اما لاهیجان هنوز به عنوان یک شهرستان شناخته می‌شود. همانند شهرهای دیگر ایران، لاهیجان نیز دارای گویش محلی خود است و بیشتر مردم این شهر به زبان گیلکی صحبت می‌کنند. زبان گیلکی، همانند سایر گویش‌های محلی، دارای قواعد خاص خود است.

زبان مردم  لاهیجان : گیلکی

تصویر قدیمی از جاذبه کهن در شهرستان لاهیجان 524782757
عبور افراد در مسیر رسیدن به جاذبه تاریخی لاهیجان

 

ارسال دیدگاه