غار دربند رشی کجاست؟ | آدرس + بهترین زمان سفر + عکس

30 تیر 1402
0 دیدگاه
چشم انداز دهانه غار دربند رشی در مقابل کوهستان های سرسبز 325634654151

غار “دربند رشی” یکی از مقاصد گردشگری و جاذبه‌ های دیدنی گیلان است. این غار در جنوب روستای رشی قرار دارد که در بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار و در ارتفاع تقریبی ۷۵۰ متر از سطح دریا واقع شده است. در واقع، غار “دربند رشی” تنها غار شناخته شده با بقایای باستان‌شناختی دوره پارینه سنگی قدیم در کشور می‌باشد.این مکان باستانی شامل دو غار مهم است. غار بزرگ “کویل گر” با طول تقریبی ۶۰ متر و غار “دربند” (معروف به جوکویله) با طول تقریبی ۳۰ متر که دهانه هر دو در جهت جنوب قرار دارد. هر سال، طبیعت‌گردها و ماجراجویانی که به دیار رودبار سفر می‌کنند، بازدید از غار باستانی دربند رشی را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند. این بازدید به آن‌ها کمک می‌کند تا با تاریخ و فرهنگ رودبار آشنا شوند و در کنار آن، از طبیعت بکر و سرسبز منطقه دربند رودبار لذت ببرند.

مکان باستانی دربند رشی شامل چه غار هایی میشود؟

  • کویل گر؛ طول 60 متر
  • جوکویله؛ طول 30 متر
دهانه و چشم انداز زیبای غار دربند رشی 54541251312306
دهانه رو به چشم انداز جنگل و طبیعت سرسبز اطراف غار دربند رشی

مسیر دسترسی به غار دربند رشی

اگر علاقه‌مند به بازدید از غار دربند رشی هستید، باید در اتوبان قزوین-شهر رشت سفر کنید و بعد از رودبار به سمت خروجی توتکابن بروید. پس از حدود ۱۰ کیلومتر از جاده توتکابن، باید راهی جاده دفراز-پلنگ دره و سی‌دشت بشوید. مسیر اصلی را ادامه دهید تا پس از روستای رشی و قبل از سی‌دشت، تابلوی غار دربند رشی را در سمت راست جاده ببینید.

سفر از تهران تا خروجی توتکابن حدود ۲۷۰ کیلومتر و تقریباً سه ساعت زمان خواهد برد. سپس باید تا رشی ۲۲ کیلومتر دیگر راه را ادامه دهید. در کل، حدود چهار ساعت در راه خواهید بود. بازدید از این غار و گشت و گذار در طبیعت زیبای اطراف آن می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز و منحصربه‌فرد از سفر به رودبار برایتان رقم بزند.

آدرس غار دربند رشی:

استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش رحمت آباد و بلوکت، جنوب روستای رشی

آدرس دقیق غار دربند رشی روی نقشه 5145464151435135
برای پیدا کردن آدرس دقیق غار دربند رشی روی نقشه بالا کلیک کنید

تاریخچه غار دربند رشی

غار “دربند رشی” در رودبار استان گیلان، تنها مکان باستانی است که اطلاعاتی درباره برخی از گونه‌های جانوری در اواخر دوره پارینه‌سنگی قدیم ارائه می‌کند. این غار در سال ۱۳۸۴ شناسایی شد و در سال ۱۳۹۱ در طی کاوش‌های باستان‌شناختی، به همراه ابزارهای سنگی، سنگواره حیوانات مختلفی مانند خرس، گوزن، گاو وحشی و بز کوهی کشف شد. بیشتر این بقایا مربوط به گونه‌ای از خرس منقرض شده بود که برای نخستین بار در ایران کشف شده بود. قبل از این، دیرین‌شناسان فکر می‌کردند که این خرس‌ها فقط در قلمروی غرب اروپا تا شرق کوه‌های قفقاز زندگی می‌کنند. اما کشف بقایای این گونه در غار دربند رشی نشان می‌دهد که این خرس‌های بزرگ همچنین در غرب البرز حضور داشته‌اند.

بیشتر بدانید :

 چند دندان کشف شده در این غار با استفاده از روش پرتوسنجی تاریخ‌گذاری شده‌اند و قدمت آن‌ها به بیش از ۲۰۰ هزار سال قبل بازمی‌گردد.

تصویری از پوشش گیاهی سرسبز و غار سنگی دربند رشی 5453643151435212
غار دربند رشی پوشیده از چمن های سرسبز و تماشایی در اطراف

بهترین زمان سفر به غار دربند رشی

بهترین زمان برای سفر به غار دربند رشی نیمه اول سال است. در این زمان، شما شاهد طبیعت سرسبز و زیبایی‌های آن خواهید بود و مه بهاری صورتتان را نوازش می‌کند. با این حال، سعی کنید صبح قبل از ساعت ۱۰ صبح یا عصر پس از ساعت ۵ عصر، در مسیر پیاده‌روی به غار حرکت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در طول مسیر، نور آفتاب شما را اذیت نکند.

بهترین زمان بازدید از غار دربند رشی: نیمه اول سال، قبل از ساعت ۱۰ صبح و پس از ساعت ۵ عصر

چشم انداز دهانه غار دربند رشی در مقابل کوهستان های سرسبز 325634654151
بازدید مسافران از چشم انداز رو به طبیعت بهاری سرسبز غار دربند رشی

نکات بازدید از غار دربند رشی

  • برای رسیدن به غار، شما فقط حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در مسیر نسبتاً هموار با شیب کم را انجام می‌دهید. دسترسی به غار به طور کلی دشوار نیست. با این حال، زیرا مسیر غار چشمه یا منبع آب ندارد، بهتر است آب آشامیدنی را با خود ببرید.
  • وارد غار شده و داخل آن را ببینید، شاهد جاذبه خاصی یا نقش و نگاری نخواهید بود. طول مسیر داخلی غار بیش از دو دقیقه نیست، بنابراین نیازی به لوازم یا ابزار ویژه ندارید. یک چراغ قوه یا نور موبایل کافیست تا برای روشنایی استفاده کنید.
  • بهتر است برای بازدید از غار، کفش ورزشی، کلاه آفتابی، کرم ضدآفتاب و در صورت نیاز، باتوم کوهنوردی را همراه داشته باشید. همچنین، هدلامپ یا چراغ قوه برای داخل غار مناسب است.
  • روی جاده توتکابن، سوپرمارکت و میوه‌فروشی برای تهیه نیازمندی‌ها و همچنین پمپ بنزین وجود دارند. سرویس بهداشتی عمومی نیز در میدان توتکابن در کنار شهرداری قرار دارد.
غار دربند رشی؛ جاذبه ای صخره ای و عظیم رو به طبیعت سرسبز 54645615441
غار صخره ای و عظیم دربندر رشی؛ چشم انداز و جاذبه دیدنی رودبار

جاذبه‌های دیدنی اطراف غار دربند رشی

  • سی‌دشت: سی‌دشت با دشت‌های سرسبز و دره‌های زیبا مانند پلنگ دره، جذب گردشگران زیادی است. این منطقه به ویژه در فصل بهار و تابستان با مه‌های زیبا شناخته می‌شود. توت‌فرنگی نیز به عنوان محصول اصلی ییلاق سی‌دشت شناخته می‌شود. جالب است بدانید که در خرداد ماه هر سال جشنواره توت‌فرنگی در این منطقه برگزار می‌شود و گردشگران زیادی برای شرکت در این جشنواره و خرید توت‌فرنگی محلی به سی‌دشت می‌آیند.
  • کوه درفک: کوه درفک که در نزدیکی غار دربند رشی قرار دارد، کوهنوردان و طبیعت‌گردان بسیاری را به خود جذب می‌کند. قله درفک، بام استان گیلان و آتشفشان خاموشی است که در بین دو شهرستان رودبار و شهر سیاهکل قرار دارد. در دامنه‌های آن نیز زیبایی‌های طبیعت جنگل شیرکوه گسترده شده است.
  • سد بیجار: شهر بیجار، یکی از روستاهای بخش رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار است که به واسطه سد بیجار و جنگل‌های اطراف آن، مقصد زیبا و دل‌پذیری برای گذران اوقات فراغت به شمار می‌رود. در روزهای تعطیل، بسیاری از افراد به این منطقه سفر می‌کنند. همچنین، در سد بیجار می‌توانید به ماهی‌گیری بپردازید.

بهترین فصل بازدید از سی دشت:

  • بهار
  • تابستان
دیواره های داخلی سنگی و گلی مستحکم غار سنگی دربند رشی 5415364352112.01
دیواره های سنگی و مستحکم غار دربند رشی رو به چشم انداز دشت های اطراف

ارسال دیدگاه