بندرانزلی کجاست؟ | تاریخچه + سوغات + بهترین زمان سفر

25 تیر 1402
0 دیدگاه
قایق های کوچک در کنار خانه های رنگارنگ اطراف دریاچه ی آرام انزلی 77890999898

بندر انزلی در استان گیلان واقع شده و به عنوان یکی از زیباترین شهرهای بندری شمال ایران شناخته می‌شود. این شهر دارای تاریخچه‌ای طولانی است و به عنوان یک مقصد گردشگری معروف است. بندر انزلی به لحاظ بارگیری و تخلیه کالا، نخستین بندر مهم شمال کشور و نهمین بندر مهم ایران است. این شهر باران‌زا و با بارندگی فراوان است. در طول سال، میزان بارش متوسط آن به 1827 میلی‌متر می‌رسد. در گذشته، بندر انزلی بیشترین ورودی از اقوام ارمنی و اروپایی را در ایران داشته است و به همین دلیل فرهنگ غربی در این شهر بسیار شناخته شده است. وجود بندرگاه و قرارگیری در مسیرهای ارتباطی اروپا، بندر انزلی را به یک “اروپای کوچک” تبدیل کرده است، تاریخچه شهرهای گیلان بسیار شنیدنی هستند و ما در این بخش می خواهیم به تاریخچه بندرانزلی بپردازیم .

درباره شهر بندرانزلی:

بزرگترین ساحل کشور با طول ۴۰ کیلومتر در بندر انزلی است.

ساحل زیبای بندر انزلی به همراه مکان های مختلف و رنگارنگ گردشگری 8766867675
آب های صاف و آرام و جادوی بی نظیر ساحل زیبای بندر انزلی
شهرساحلی با بندر تجاری بندرانزلی و آسمان آبی دلبر 41685854768521
شهرساحلی و بندری بندرانزلی زیر آسمان آبی باشکوه

آدرس دقیق بندرانزلی

شهر بندر انزلی، یکی از زیباترین و محبوب‌ترین شهرهای شمالی ایران است. این شهر در غرب استان گیلان واقع شده و فاصله بندرانزلی تا شهرستان رشت (مرکز استان) حدود 40 کیلومتر و فاصله این شهر تا تهران تقریباً 368 کیلومتر است.

موقعیت شهر ساحلی بندرانزلی:

  • فاصله تا رشت : 40 کیلومتر
  • فاصله تا تهران : 368 کیلومتر
مکان دقیق بندر انزلی روی نقشه 65655565655
برای مشاهده آدرس دقیق بندر انزلی روی نقشه کلیک کنید

آب و هوا بندرانزلی

بندر انزلی دارای آب و هوای مرطوب و سرد است. این شهر در منطقه جغرافیایی حاکم بر آن آب و هوای ساحلی و معتدل دارد. تابستان‌ها در بندر انزلی معتدل و خنک است و آب و هوای بندرانزلی در زمستان‌ سرد و مرطوب می‌باشد.

  • آب و هوای بندرانزلی در تابستان: معتدل و خنک
  • آب و هوای بندرانزلی در زمستان : سرد و مرطوب

پوشش گیاهی شهر بندرانزلی

درباره پوشش گیاهی بندر انزلی، این منطقه با یک تالاب طبیعی زیبا به نام تالاب انزلی محاط است. تالاب انزلی یکی از بزرگترین تالاب‌های ایران است و پوشش گیاهی منحصر به فردی دارد. در این تالاب، می‌توان گیاهان آبزی، نیلوفرها، غازها و سایر گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی را مشاهده کرد. همچنین در اطراف بندر انزلی و مناطق ساحلی، جنگل‌های ساحلی و درختان بلوط، سنجد و نخلستان‌ها نیز وجود دارند که زیبایی و سبزی طبیعت را به شهر اضافه می‌کنند.

درختان اطراف بندرانزلی:

  • بلوط
  • سنجد
  • نخل
پل چوبی که از میان تالاب سرسبز انزلی عبور میکند 887766656
پوشش گیاهی سرسبز و نرده های چوبی در شهر ساحلی بندرانزلی

تاریخچه بندرانزلی

بندر انزلی، یکی از مهمترین شهرهای بندری شمال ایران، دارای تاریخچه‌ای طولانی است. قبل از انقلاب اسلامی، با نام بندر پهلوی شناخته می‌شد و پس از انقلاب نامش به بندر انزلی تغییر کرد. این شهر دارای یکی از بارگیری و تخلیه کالاهای بیشترین در کشور است. شهر بندری انزلی در گذشته با نام‌های مختلف شناخته می‌شد. در دوران پهلوی، نام آن بندر پهلوی بود. در زبان روسی، به عنوان ظیر زن زلی و سین سیلی شناخته می‌شد. همچنین، نام‌هایی نظیر هنزرلی و انزلی نیز به آن اختصاص داده شده است. با انقلاب اسلامی، نام بندر انزلی برای این شهر انتخاب شد و تاکنون با این نام شناخته می‌شود. نام انزلی به معنای لنگرگاه است و به بندری که محل رویش گیاهانی نظیر لی و سوف بوده و تالاب انزلی در نزدیکی آن واقع شده است، اختصاص داده شده است.

قدمت شهر بندرانزلی مربوط به چه زمانی است؟

دوران پهلوی

تصویر قدیمی گرفته شده از ساحل بندرانزلی و مسافران 35146347658865648
ساحل بندرانزلی در گذشته با تاریخچه کهن و دور و دراز
ساحل دریای بندر انزلی و شن‌های سفید آن به همراه بندر و مراکز تفریحی اطراف آن 877778878887
نمایی از ساحل دریای بندر انزلی، همراه با دریاچه‌های آبی و سازه‌های جذاب، از بالا

جمعیت بندرانزلی

همچنین، دومین شهر پرجمعیت استان گیلان است. جمعیت انزلی در سال 1402 بر طبق آمار بدست آمده بالغ بر 138000 نفر است ؛ این شهر در جنوبی‌ترین نقطه استان قرار دارد و دارای یک سواحل دریایی با طول 44 کیلومتر است.

جمعیت انزلی در 1402:

138000 نفر

گویش و زبان مردمان بندرانزلی

زبان مردم بندرانزلی گیلیکی بوده، در واقع گویش مردمان این شهر گیلکی مشتمل بر دو گویش بیه پس (ناحیه غربی) و بیه پیش (ناحیه شرقی) می باشد.

دورهمی بانوان شمالی با لباس محلی در باغ سرسبز بندرانزلی 351431465416585314
دورهمی بانوان شمالی شهر بندرانزلی با لباس محلی

اقتصاد بندرانزلی

شهرهای شمالی ایران جزو بهترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در کشور هستند و جذب گردشگران داخلی و خارجی در طول سال است. صنعت گردشگری در این شهرها از اهمیت بالایی برخوردار است و چرخه اقتصادی مهمی را تشکیل می‌دهد. بندر انزلی یکی از مهمترین شهرهای بندری در شمال کشور است و علاوه بر وجود دریا، دارای ویژگی‌هایی مانند بندر، گمرک، منطقه آزاد و زیرساخت‌های شیلاتی است. این شهر به عنوان یک نگین درخشان در میان شهرهای شمالی ایران شناخته می‌شود.

درباره اقتصاد شهر بندرانزلی:

بیش از 80 درصد تجارت کل کشور از طریق دریا و بندر این شهر انجام می‌شود.

دریا و ساحل زیبا به همراه درختان سبز اطراف خانه ها و ساختمان های اطراف 5567677777
ساختمان های تازه ساخت و بندرگاه شهرساحلی بندرانزلی

فرهنگ مردم بندرانزلی

  • آیین باران خواهی مردم بندر انزلی: در بندر انزلی، در زمان‌هایی که نیاز به بارش باران برای زمین‌های شالیزار وجود دارد، مردمان این شهر به دور یکدیگر جمع می‌شوند و مراسم باران خواهی برگزار می‌کنند. در این مراسم، مردم جانماز یا پنجه علم را در آب قرار می‌دهند و با آب شستشو می‌کنند، امیدوار به بارش باران و رحمت الهی می‌شوند.
  • آیین و رسم آفتاب خواهی: در بندر انزلی که از پرباران‌ترین شهرهای ایران است، مردمان در زمان‌هایی که بارش باران به شدت ادامه دارد و برای زمین‌های کشاورزی مضر است، آیین آفتاب خواهی را برگزار می‌کنند. در این مراسم، هفت نفر کچل به دور یکدیگر جمع می‌شوند و از خداوند خواستار ظهور آفتاب می‌شوند.
  • آیین درمان درد: مردمان بندر انزلی برای درمان دردهای مختلف در نواحی مختلف بدن، آیین خاصی را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، برای درمان درد گلو، یک نفر دیگر گلوی فرد را مالش می‌دهد و سپس با ترساندن فرد به صورت‌های مختلف، درمان درد را انجام می‌دهند.

مراسمات سنتی شهر بندرانزلی:

  1. آیین باران خواهی مردم بندر انزلی
  2. آیین و رسم آفتاب خواهی
  3. آیین درمان درد
مراسم باران و آفتاب برگزار شده در بندرانزلی توسط مردمان زحمت کش و سنتی این شهر 416336416588564
برگزاری مراسم آفتاب و باران در شهر ساحلی بندرانزلی توسط مردان و بانوان محلی این شهر

سوغات و صنایع دستی

شهر بندر انزلی یک شهر گردشگری است و خوراکی‌ها و صنایع دستی زیبایی دارد که می‌توان به عنوان سوغاتی تهیه کرد. خوراکی‌های معروف شامل پنیر سیاه مزگی، نان تمیجان، رشته خشکار، گل پالوده، کوکی، نان خلفه، کلوچه مخصوص و میوه‌های تازه و سبزیجات معطر است. صنایع دستی این شهر شامل بولاکی، چادرشب‌بافی، قلابدوزی، گلیم‌بافی، صنایع چوبی، سفالگری، مرواربافی، بامبوبافی، نمدبافی، حصیربافی و تولید دست‌بافت پشمی است.

پنیر، نان های محلی و دسر محبوب و خوش طعم و عطر شهرستان بندرانزلی 4765847854768520
پنیر تازه، نان محلی و دسر لذیذ؛ سوغات محبوب و محلی شهرستان بندرانزلی
پنیر سیاه مزگی، نان تمیجان، رشته خشکار و گل پالوده از سوغات شهر بندر انزلی 56678777666
پنیر سیاه مزگی، نان تمیجان، رشته خشکار، گل پالوده از سوغاتی ها و خوراکی های معروف شهر بندر انزلی
بولاکی، چادرشب‌بافی، قلابدوزی و گلیم‌بافی؛ از صنایع دستی بندر انزلی 6556455444444
بولاکی، چادرشب‌بافی، قلابدوزی و گلیم‌بافی؛ از صنایع دستی زیبای شهر بندر انزلی

بهترین فصل سفر به شهر بندرانزلی

بندر انزلی در فصل‌های نیمه اول سال، شهر گرم و مرطوب است، در حالی که در فصل نیمه دوم و به خصوص زمستان، آب و هوای معتدلی دارد. برای سفر به بندر انزلی و دیدن جاذبه‌های آن، بهترین فصل‌ها بهار و تابستان است. در بهار و به ویژه در اردیبهشت ماه، طبیعت بهترین حالت خود را دارد و می‌توانید از گردش و تفریحی لذت بخش در آن لذت ببرید.

اما برای برخی افراد، گرما ممکن است مشکل ساز شود و آنها می‌توانند فصل بهار را برای سفر به بندر انزلی انتخاب کنند. در بهار، طبیعت زیبا و سبز شهر باعث احساس طراوت و تازگی می‌شود و همچنین هوا نه گرم و نه سرد است. از جمله مشهورترین ویژگی‌های بندر انزلی، گلدهی نیلوفرهای آبی است. اگر تمایل دارید به نزدیکی گلهای نیلوفر آبی بازدید کنید، بهترین زمان سفر تیر ماه است تا تالاب انزلی را به این زیبایی مشاهده کنید.

اطلاعات آب و هوای شهر نشان می‌دهد که فصل بهار کم‌باران‌ترین فصل در بندر انزلی است. بنابراین، در فصل بهار می‌توانید سفری لذت‌بخش و خاطره‌انگیز در این شهر داشته باشید. همچنین فصل پاییز نیز می‌تواند یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به بندر انزلی باشد.

زیباترین فصل بازدید به بندرانزلی:

  • تیرماه : به دلیل رویش نیلوفرهای آبی
  • پاییز: بارش مناسب و هوای خنک
زیبایی مرداب بندرانزلی در تیرماه، فصل مناسب برای سفر 436847674564
بازدید مسافران از مرداب بندرانزلی پوشیده از نیلوفرهای آبی در ماه تیر
گل‌های نیلوفر صورتی در تالاب انزلی با رنگ زیبا و طراوت، منظره‌ای آرام و شگفت‌انگیز 878666787
تصویر رنگارنگ و دلنشین گل‌های نیلوفر صورتی در تالاب زیبای بندر انزلی

ارسال دیدگاه