معرفی کامل شهرستان سیاهکل | جاذبه های توریستی + تاریخچه + لوکیشن

4 دی 1401
0 دیدگاه
مناظر طبیعی سیاهکل 514654446546541

سیاهکل یک شهر زیبا در استان گیلان واقع شده است که به لاهیجان از شمال، به شهر لنگرود، رودسر و املش از شرق، به رشت از غرب و به رودبار و منطقه الموت از جنوب محدود می‌شود.

آدرس دقیق رسیدن به سیاهکل

  1. فاصله سیاهکل با مرکز استان گیلان، شهر رشت، حدود 45 کیلومتر و با شهر لاهیجان حدود 20 کیلومتر است. همچنین فاصله این شهر از پایتخت کشور، تهران، حدود 320 کیلومتر است.
  2. برای سفر به سیاهکل از تهران، شما باید ابتدا وارد اتوبان تهران-کرج شوید و سپس از طریق اتوبان قزوین-رشت به سمت شمال حرکت کنید. پس از رسیدن به شهرستان رشت، با کج کردن مسیر به جاده سراوان-سنگر می‌توانید به سیاهکل بروید.

” نکته‌ی قابل توجه این است که مسیر سفر به سیاهکل از تهران به دلیل وجود کوهستان‌ها و تپه‌های بلند، ممکن است برای رانندگان تازه وارد چالش‌برانگیز باشد. بهتر است قبل از سفر، از مسیر و شرایط جاده با دقت آگاهی پیدا کنید. ”

آدرس دقیق سیاهکل 21546358685
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

 

گویش مردم سیاهکل

مردمان شهر سیاهکل، همانند سایر شهرهای استان گیلان، از زبان گیلکی به عنوان زبان رسمی و محلی استفاده می‌کنند. در مناطق جلگه‌ای، مردم با گویش بیه‌پیش سخن می‌گویند، در حالی که در مناطق روستایی و کوهستانی، مردم با گویش گالشی یا دیلمی صحبت می‌کنند.

زبان گیلکی، یکی از زبان‌های شمال غربی ایران است که از خانواده زبانی ایرانی به‌شمار می‌رود. این زبان در سه گونه بیه‌پیش، گالشی و لاهیجانی در مناطق مختلف استان گیلان صحبت می‌شود و دارای معماری زبانی خاص خود است. به عنوان مثال، واژگان، تلفظ و گرامر زبان گیلکی با سایر زبان‌های ایرانی متفاوت است و به همین دلیل، معمولاً برای غیرفارسی زبانان یادگیری آن چالش برانگیز است.

سه گونه زبان گیلکی در شمال :

  • بیه‌پیش
  • گالشی
  • لاهیجانی
مردمان زبان گیلک سیاهکل 1254454585684
مردمان زبان گیلک سیاهکل با لباس محلی در کلبه چوبی

آب و هوای سیاهکل چگونه است؟

این شهر از سه منطقه آب‌رفتی، کوهپایه‌ای و کوهستانی تشکیل شده است. منطقه آب‌رفتی شامل برجا‌مانده‌های گل و لای رودخانه و رسوبات دریا در گذشته است. منطقه کوهپایه‌ای، یک منطقه جنگلی با پوشش گسترده‌ی درختان راش است و منطقه کوهستانی در نیمه‌ی سال با پوشش برف به دیدنی بودن خودش می‌افزاید.

سه نوع آب و هوا در سیاهکل :

  • آبرفتی
  • کوهپایه ای
  • کوهستانی

طبیعت بکر و خوش آب و هوای سیاهکل در کنار دریاچه 531531365864685310

طبیعت بکر و خوش آب و هوای سیاهکل در کنار دریاچه

آشنایی با تاریخچه سیاهکل

شهر سیاهکل در استان گیلان قرار دارد و نام قدیمی آن، سی کل بوده است که معنای آن آبادی در سینه کوه با شیب تند است. یکی از فرضیات دیگر برای نام گذاری این شهر، سیاه گل شهره بوده است که به دلیل رنگ سیاه خاک در بیشتر مناطق این شهر، به این نام شهری شناخته می‌شد.

این منطقه در زمان‌های گذشته یعنی حدود 150 سال پیش، قشلاق دیلمان به حساب می‌آمد و مردم با سرد شدن هوا به این منطقه کوچ می‌کردند. در حال حاضر، شهر سیاهکل ترکیبی از محله فاضل‌ خان و سه روستا به نام‌های کلسر، برفجان و کدوبنک است و در کل شهر سیاهکل امروزی، آبادی با محوریت فاضل خان محله و سه روستای فوق است.

3 روستای قدیمی در سیاهکل :

  • کلسر
  • برفجان
  • کدوبنک
سیاهکل، شهر تاریخی مازندران 541546385485464
سیاهکل،پناهگای سنگی شهر تاریخی سیاهکل

جاذبه های دیدنی سیاهکل

استخر و پارک پاشوران

در بلوار احمدیان و نزدیک میدان بسیج شهر سیاهکل، یک مجموعه شامل استخر و پارک دایره‌ای به نام پاشوران وجود دارد. این مجموعه شامل امکانات ورزشی و تفریحی متنوعی مانند قایق‌داری و قایق‌دارویی برای گردشگران است. علاوه بر این، در اطراف استخر مجسمه‌ای سنگی از بز کوهی و شیر سنگی نیز قرار دارد. برای رفاه و استراحت گردشگران، امکاناتی در نظر گرفته شده است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق استخر و پارک پاشوران روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

قایق سواری در استخر پاشوران در سیاهکل 56416565845465
قایق سواری در استخر پاشوران در سیاهکل

بشکافته سنگ

بشکافته سنگ یک جاذبه طبیعی زیبا در روستای باستانی ملومه شهرستان دیلمان سیاهکل است که در فاصله حدود 45 کیلومتری از این شهر قرار دارد. این سنگ بزرگ به طول 100 متر توسط ساعقه به دو نیم تقسیم شده است و با گذر زمان، درختچه‌های روی آن و دشت زیبای اطراف، جلوه‌ی خاصی به این جاذبه طبیعی بخشیده‌اند. بشکافته سنگ امروزه یک مکان دیدنی و تفریحی برای بومیان و گردشگران می‌باشد.

برای پیدا کردن آدرس دقیق بشکافته سنگ روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

بشکافته سنگ سیاهکل 54163415684646854
بشکافته سنگ جاذبه طبیعی زیبا در روستای ملومه

آبشار بابا ولی

در شهرستان سیاهکل و در فاصله 5 کیلومتری از مسیر آسیابر به سمت دیلمان، روستایی با نام بابا ولی واقع شده است. این روستا دارای یک جاذبه طبیعی بسیار زیبا به نام آبشار بابا ولی است که با ارتفاعی حدود 20 متر، از آبشار لونک وسیع‌تر است. این منطقه مربوط به قوم باستانی دیلم است و دارای چشم اندازهای طبیعی و تاریخی بسیار زیباست، که جذابیت خاصی برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و تاریخ دارد.

برای پیدا کردن آدرس دقیق آبشار بابا ولی روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آبشار بابا ولی 3514564658645864856
جریان خروشان آب های آبشار بابا ولی

آبشار لونگ

آبشار دوقلوی لونک، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در سیاهکل، استان گیلان قرار دارد. این آبشار در مسیر جاده سیاهکل به دیلمان، در فاصله 25 کیلومتری از شهر واقع شده و در فصل‌های پاییز و بهار به دلیل پرآبی و زیبایی طبیعی بسیاری، جذابیت ویژه‌ای دارد.

آبشار لونک ارتفاع حدود 6 متر دارد و دسترسی به آن بسیار آسان است. در اطراف این آبشار امکانات رفاهی برای گردشگران فراهم شده و گردش در این منطقه می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر از طبیعت و زیبایی‌های آن باشد.

برای پیدا کردن آدرس دقیق آبشار بابا لونگ روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آبشار لونگ 416568584685485
جریان پرفشار آب آبشار لونگ

 

 

قلعه گرماور سیاهک

قلعه گرماور سیاهکل یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مازندران است که در شمال ایران واقع شده است. این قلعه در دشت سیاهکل و در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان سیاهکل قرار دارد. قلعه گرماور در دوران صفویه به عنوان پاسداری از حملات نیروهای بیگانه بر روی رودخانه سیاهکل ساخته شده است.

این قلعه دارای یک برج است که دارای ۵ طبقه و ارتفاع آن به ۲۰ متر می‌رسد. در اطراف برج، دیوارهایی با ضخامت ۳ متر و ارتفاع ۸ متر ساخته شده‌اند. این دیوارها به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند که برای دسترسی به داخلی از سیستم تونل استفاده می‌شود.

از بالای برج، منظره‌ای شگفت‌انگیز از دشت سیاهکل و رودخانه آن دیده می‌شود که به همراه فضای سرسبز پیرامون آن، این قلعه را به یکی از جاذبه‌های زیبای گردشگری مازندران تبدیل کرده است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق قلعه گرماور سیاهکل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

قلعه گرماور سیاهل 541546547658868
قلعه گرماور و محوطه سازی تاریخی سیاهکل

قلعه کوتول شاه

قلعه کوتول شاه یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان سیاهکل در استان مازندران است. این قلعه در محله‌ای به نام کوتول شاه واقع شده و در بالای تپه‌ای در ارتفاعی حدود ۲۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد.

این قلعه در دوران صفویه ساخته شده و در دوره قاجاریه به سبب اهمیت موقعیت جغرافیایی و دفاعی، به مراتب تقویت شده است. قلعه کوتول شاه دارای برج‌های ارتفاعی و ساختمان‌های پرچمدار است که نشان از قدرت دفاعی آن در گذشته دارد.

در حال حاضر، قلعه کوتول شاه به عنوان یکی از جاذبه های توریستی شهرستان سیاهکل و استان مازندران به شمار می‌رود که هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب می‌کند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق قلعه کوتول شاه روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

قلعه کوتول شاه 146546746846
طبیعت سرسبز و تماشایی اطراف قلعه کوتول شاه

قله درفک

قله درفک یکی از جاذبه های طبیعی و کوهستانی مازندران است که در شمال ایران واقع شده است. این قله درفک با ارتفاع ۴۶۰۰ متری، در منطقه ی هوایی نیمه مرطوب و سرد قرار دارد و از محبوبیت بالایی در بین کوهنوردان و طبیعت‌گردان برخوردار است.

دسترسی به قله درفک از طریق شهرستان های نور، نوشهر و شیرگاه امکان‌پذیر است. صعود به این قله نیازمند آمادگی جسمانی و تجهیزات مناسب است و به دلیل شیب بسیار زیاد و شرایط جوی سخت، برای کوهنوردان حرفه‌ای و با تجربه مناسب است.

برای پیدا کردن آدرس دقیق قله درفک روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

از قله درفک می‌توان به چشمه علی داغی، کوه توچال، کوه همارز، جنگل های سرسبز و دلنوشته های شمال ایران دیدن کرد.

قله درفک سیاهکل 416468548654865
قله درفک سیاهکل سوار بر ابرهای آسمانی

خانه عضدی سیاهکل

خانه عضدی، یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر سیاهکل در استان مازندران است. این خانه قدیمی در بخش مرکزی شهر واقع شده و به عنوان یکی از نمونه‌های معماری سنتی مازندران شناخته می‌شود.

خانه عضدی با ۳ باغچه، ۲ انبار، ۲ سالن و آلاچیقی برای استقبال از مهمانان ساخته شده است. در زمان قدیم، این خانه برای نشیمن و مسافر خانه‌داری بوده است. معماری این خانه با استفاده از چوب و سنگ‌های محلی ساخته شده است و دارای بالکن و سرایداری برای نظارت بر اطراف خود می‌باشد. امروزه، خانه عضدی به عنوان یک موزه محلی شناخته می‌شود و برای بازدید کنندگان باز است. این خانه نمونه‌ای بسیار جالب از معماری سنتی و فرهنگ محلی مازندران می‌باشد.

خانه عضدی سیاهکل 531454666856854
خانه عضدی سیاهکل، آثار تاریخی با قدمت چندین ساله

منطقه شکارممنوع دیلمان

منطقه شکارممنوع دیلمان یکی از مناطق طبیعی و دیدنی است که در استان مازندران قرار دارد. این منطقه در شمال ایران و در محدوده کوهستانی البرز واقع شده و به دلیل طبیعت زیبا، حیات وحش بیشمار و تنوع گیاهی و جانوری، همواره برای گردشگران و علاقمندان به طبیعت محل جذب و توجه بوده است.

منطقه شکارممنوع دیلمان به عنوان یکی از پارک های ملی ایران به ثبت رسیده است و از نظر حفاظتی و بوم شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این منطقه دارای انواع گوناگون جانوران و پرندگان و همچنین گیاهان دارویی و چمن های طبیعی می باشد. در ضمن این منطقه برای علاقه مندان به کوهنوردی و صعود به قله های اطراف نیز مکانی مناسب محسوب می شود.

بدیهی است که در این منطقه شکار و صید حیات وحش ممنوع بوده و این باعث حفظ و نگهداری این منطقه و انواع جانوران در آن شده است. به همین دلیل، گردشگرانی که به منطقه شکارممنوع دیلمان سفر می کنند، می توانند از زیبایی های طبیعت لذت ببرند و به مشاهده و عکسبرداری از جانوران وحشی و پرندگان در این منطقه بپردازند.

برای پیدا کردن آدرس دقیق منطقه شکارممنوع دیلمان روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

منطقه شکارممنوع دیلمان 5314564686468544
منطقه سرسبز و امن شکارممنوع دیلمان

بازار شهر سیاهکل

مگر می شود به شهری سفر کرد و از بازارگردی در آن شهر صرفه نظر نمود انسان ها به ذات خود به خرید و بازار رفتن علاقه مند هستند. به همین دلیل بازارها از شگفت انگیز ترین رازهای صنعت توریسم سیاهکل به حساب می آیند، بازارهایی که با قدم گذاشتن در آن می توان به دنیای خوردنی ها وارد شد، این مورد نیز به اقتضای شرایط اقلیمی منطقه است. شرایط اقلیمی سیاهکل امکان کاشت و باغداری انواع مختلف میوه ها و محصولات را فراهم کرده است. مردمان این خطه از میوه های گوناگون سیاهکل، محصولات زیادی تهیه می کنند و درون بازارهای دایمی و هفتگی به مسافران عرضه می نمایند.

سوغات موجود در بازار سیاهکل :

  • مربا
  • برنج
  • سفالگری
  • سرامیک سازی
  • دستبافت های پشمی
  • چای
بازار شهر سیاهکل 3515864584685485
بازار هفتگی تره بار شهر سیاهکل در فصل پاییزی

 

ارسال دیدگاه