بازار بزرگ رشت کجاست | آدرس دقیق | زمان بازدید | بخش های داخلی | عکس

24 بهمن 1402
0 دیدگاه
فروشنده آقا با محصولات محلی در بازار سنتی رشت 1515679847

یکی از جاذبه های توریستی رشت، بازار بزرگ رشت هستند. اینجا جایی است که بوی ادویه‌ها، رنگارنگی میوه‌ها و تنوع فرهنگی در هوا حس می‌شود. با گشت زدن در این بازارها، شما به دنیایی از محصولات محلی و سنتی دست پیدا خواهید کرد. بساط‌های پر از لبنیات، عسل، خشکبار و دست‌سازه‌های هنری، شما را در یک سفر خرید فراموش‌نشدنی همراه خواهند کرد. از آنجا که شما به دنبال تجربه‌های زندگی محلی هستید، پیشنهاد می‌شود که با مردمان محلی در ارتباط باشید و از آن‌ها در مورد بهترین مکان‌ها و غذاهای محلی سوال کنید. رستوران‌ های رشت نیز از جاذبه‌های بی‌نظیری برخوردارند که حتماً باید آنها را تجربه کنید.

فروشنده آقا با محصولات محلی در بازار سنتی رشت 1515679847
بساط فروشندگان محلی و بومی در بازار رشت

بازار بزرگ رشت‌ کجاست؟

بازار بزرگ رشت‌ در میدان شهرداری، خیابان امام خمینی قرار دارد.

مساحت بازار شمالی رشت: 24 هکتار

  • آدرس بازار بزرگ: رشت، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی (ورودی اصلی)
آدرس دقیق بازار رشت روی نقشه 26355844
برای دستیابی به آدرس بازار رشت روی نقشه کلیک کنید.

بهترین بازار ها و مراکز خرید رشت

اگر به دنبال یک تجربه فراموش‌ناپذیر در شهر باران یا همان رشت هستید، بازارها و مراکز خرید این شهر می‌توانند برای شما سفری به دنیایی از طعم‌ها و رنگ‌ها باشند که در هیچ جای دیگری نخواهید یافت. با گشت و گذار در بازارهای رشت، بوی معطر و خوشایند تازه‌ترین میوه‌ها و سبزیجات محلی به شما خواهد رسید. اینجا می‌توانید با مردمان مهربان و خونگرم این شهر آشنا شوید و از آواز دلنشین فروشندگان، به ویژه ماهی‌فروشان، لذت ببرید.

شهر رشت به عنوان خانه‌ی پاساژهای مدرن با برندهای محلی و بین‌المللی شناخته می‌شود. از لوازم خانگی گرفته تا لباس‌های طراحان مشهور، این مراکز خرید مدرن شما را به دنیایی از لوکس و شیک دعوت می‌کنند.


از بازار رشت چه چیزهایی بخریم؟

در بازار بزرگ رشت، انواع خوراکی‌های گیلانی از جمله ماهی‌های تازه، رب انار و آلوچه معروف هستند. همچنین، محصولات دست ساز و لوازم خانگی با طراحی‌های منحصر به فرد نیز موجودند. این بازار فضایی ملایم و پرانرژی برای خرید و گشت‌زنی فراهم می‌کند.

تابلوی بزرگ نوشته شده بازار بزرگ رشت و ورودی آن 16564477
بازار بزرگ رشت، یکی از جاهای دیدنی گیلان

تاریخچه بازار رشت

بازار رشت، یکی از بازارهای تاریخی و معروف ایران، دارای یک تاریخچه بسیار غنی و جذاب است. ورود به این بازار به ما امکان می‌دهد تا با داستان تاریخی و فرهنگی آن آشنا شویم. این بازار، به عنوان بزرگ‌ترین بازار روباز ایران شناخته می‌شود و تاریخچه‌اش به دوره‌های گوناگونی از تاریخ ایران باز می‌گردد. قسمت مسقف این بازار به نام “راسته زرگرها” است که جاذبه‌ای برای علاقمندان به طلا، سکه و جواهرات است. این قسمت در بیشتر اوقات به عنوان مرکز تجارت طلا و جواهرات در رشت شناخته می‌شود.

بازار سنتی رشت از دو میدان بزرگ و کوچک، طاقی‌ها، چهارسوق‌ها و ۱۴ کاروان‌سرای قدیمی تشکیل شده است. این اجزاء نقش مهمی در زندگی بازرگانان و مسافران داشته‌اند و در دوران‌های گذشته، به عنوان مکانی برای استراحت و تجمع بازرگانان به کار می‌رفتند. بازار رشت همواره به عنوان محلی برای تبادل کالاها و خدمات بین مردم محلی و تاجران خارجی شهرت داشته است. تاجران از کشورهای همسایه برای تجارت ابریشم و برنج به این بازار می‌آمدند و محصولات مورد نیازشان را از اینجا تهیه می‌کردند. حوادث تاریخی مانند آتش‌سوزی و غارت بازار توسط لشکریان کریم‌خان زند و سربازان آقا محمد خان قاجار، نشان از مقاومت و اراده مردم و بازرگانان بازار رشت در مواجهه با چالش‌های زندگی دارد. این حوادث نیز نشان از اهمیت این بازار در زندگی اجتماعی و اقتصادی شهر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مروری بر تاریخچه شهر رشت


بخش های مختلف بازارهای محلی رشت

یک سفر جذاب در رشت را از میدان شهرداری آغاز کنید. احتمالاً باران میبارد، اما نگران نباشید، چرا که این باران‌ها هیچ گونه اسیدی ندارند و به جای آن آرامش و تازگی را به شهر می‌آورند. میدان شهرداری با سنگ‌فرش‌های خود یک زیبایی خاص دارد که حتی با خیابان‌های پاریس نیز قابل مقایسه است. پیاده‌روی خود را از میدان شهرداری ادامه دهید تا به خیابان امام برسید، که جایی است که هرگز از آن خسته نمی‌شوید. فروشندگان این بازار اهالی خود این شهر هستند که انرژی و زندگی خود را از طبیعت گیلان به ارث برده‌اند. در میان مشکلات روزمره، آن‌ها شادی و انرژی خود را حفظ کرده‌اند. بازار شمالی رشت، جایی است که بوی مطبوع محصولات تازه‌ای که از زمین گلخانه‌های اطراف آورده‌اند، هوا را پر کرده و رنگ‌های زنده‌شان احساس شادی را به شما القا می‌کند. این بازار به بخش‌های متنوعی تقسیم شده است که در یک فضای وسیع با مساحت 24 هکتار جا گرفته‌اند.

در اینجا بخش های متنوع بازار رشت را شرح می دهیم:

  • راسته میوه‌فروشان
  • بازارماهی‌فروشان
  • بازار قدیم شهر رشت
  • راسته زرگران

راسته میوه‌ فروشان

در بخش پرجنب و جوش بازار، میوه‌فروشان به عنوان یکی از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین قسمت‌ها شناخته می‌شوند. اینجا می‌توانید میوه‌های ارگانیک و تازه را از فروشندگان این راسته بخواهید. برخی از آن‌ها حتی میوه‌های خود را از باغات و حیاط خود به فروش می‌رسانند. این بازار به شما فرصت می‌دهد تا از بهترین و تازه‌ترین میوه‌های محلی بهره‌مند شوید و به همراه هیجان آمیزی از این بخش لذت ببرید.


بازارماهی‌ فروشان رشت

در راسته ماهی‌فروشان بازار بزرگ رشت، هر صبح ماهی‌های تازه از دریای خزر به دست مشتریان می‌رسد. اینجا جایی است که ماهی‌های سفید، کفال، کپور، شاه کولی و سایر انواع ماهی با آوازهای محلی فروشندگان همراه می‌شوند. در این قسمت از بازار رشت، تجربه خرید ماهی تازه و شاداب شمال را به شما ارائه می‌دهد. از ماهی‌های خوشمزه تا تازه‌ترین گونه‌های دریای خزر، اینجا بهترین انتخاب برای علاقه‌مندان به طعم‌های دریایی است.

انواع ماهی در بازار رشت:

  • ماهی‌های سفید
  • کفال
  • کپور
  • شاه کولی
خرید و بازدید مردم از بازار میوه رشت 511649841
بازار بزرگ رشت، یکی از جاهای دیدنی رشت

بازار قدیم شهر رشت

در بازار قدیم شهر رشت، عرضه سبزیجات و میوه‌های تازه و فصلی از بخش‌های مختلف این بازار است. اینجا یک فرصت فوق‌العاده برای تجربه خرید از محصولات محلی و تازه ارائه می‌شود.


راسته مسگران

راسته مس گران، یک بازارچه ویژه با صنف مسگر در شهر قدیمی رشت بود. این بازارچه در نقطه‌ای قرار داشت که از یک سمت به مسجد گلشن بازار و از سمت دیگر به مسجد صفی می‌رسید. در این بازارچه، تنها محصولاتی از جنس مس ساخته و به فروش می‌رسید. از صبح تا غروب، صداهای چکش‌زنی و برخورد چکش با مس، همراه با صدای آتشدان زغال سنگ، جلوهٔ این بازار را تشکیل می‌داد.

مصنوعات این بازارچه شامل دیگ‌های کوچک و بزرگ، سماپلان (آبکش)، خکاره (ماهی تابه)، کف‌گیر، ملاقه، آفتابه، لکن، پارچ، سطل و موارد مشابه بود. کارگران در معرض آلودگی صوتی و گرما و آتش کار مداوم با مس بودند که ممکن بوده است به برخی جسمانی، از جمله تغییر چهره و ضعف شنوایی، منجر شود.

با پیشرفت زمان و استفاده گسترده از مصنوعات پلاستیکی ارزان قیمت، علاقه به محصولات ساخته شده از مس کاهش یافت و بازارچه مسگران تدریجاً تعطیل شد. این تغییرات منجر به کاهش درآمد و تغییر شغل بسیاری از کارگران مسگر شد. به همین دلیل امروزه اثری از این بازارچه و صنف مسگران در رشت قابل مشاهده نیست.


راسته زرگران

بازار رشت که به صورت روباز است، یک قسمت مسقف خاص به نام “راسته زرگران” دارد. در اینجا می‌توانید با تنوع فراوان، انواع طلا، سکه و جواهرات زیبا را از فروشندگان ماهر و با تجربه این راسته بخرید.

خرید مردم از بازار سبزی وشلوغ بودن بازار در بازار سبزی رشت 15474884
سبزی تازه در بازار قدیم رشت، یکی از جاهای دیدنی گیلان

دیگر راسته‌های بازار محلی رشت

  • تیمچه صادقیه
  • سرای دومرتبه
  • راسته مهران
  • راسته پوشاک
  • راسته چینی‌فروشان
  • راسته ترشیجات و سبزی‌های محلی
ماهی های چیده شده در سینی و خرید کردن خانم ها از فروشنده 15489797
تازه ترین ماهی ها در بازار ماهی فروشان رشت

شرایط بازدید از بازار رشت

بازار رشت، یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب این شهر است که از ساعت 8 صبح تا 8 شب، هر روز برای بازدیدکنندگان باز است. برای یک بازدید کامل از این بازار، حدود یک ساعت و نیم زمان لازم است و ورود به آن برای عموم مردم رایگان است.


سوالات متداول

۱. بازار رشت کجا واقع شده است؟
 بازار رشت در شهر رشت استان گیلان واقع شده است.

۲. چه محصولاتی در بازار رشت موجود هستند؟
در بازار رشت می‌توان محصولات محلی گیلانی مانند ماهی‌های تازه، رب انار، آلوچه، صنایع دستی و لوازم خانگی را بیابید.

۳. ساعات فعالیت بازار رشت چه وقت هایی است؟
 بازار رشت از ساعت 8 صبح تا 8 شب هر روز برای بازدیدکنندگان باز است.

ارسال دیدگاه