مروری بر تاریخچه شهر رشت | فرهنگ و آداب و رسوم + بهترین زمان سفر

14 آذر 1401
0 دیدگاه
تصویر قدیمی از شهر رشت در گذر زمان 54536385448

تا چه اندازه از تاریخچه شهر رشت مطلع هستید؟ اگر شما هم به تاریخ علاقمند می باشید این محتوا را تا انتها از دست ندهید! از قرن های بسیار دور در کنار دو رود زیبای گوهر رود و سیاهرود، افرادی سکنی گزیدند، با توجه به فراهم بودن شرایط لازم برای زندگی و کار، سکونت آن ها دائمی شد و جمعیت این منطقه به تدریج افزایش پیدا کرد، به طوری که از دو الی ۳ خانه، به یک روستاها تبدیل شد.  به مدد رودخانه های بزرگ این منطقه فعالیت کشاورزی مردم رونق گرفت، و هر فردی برای امرار معاش شروع به برنج کاری و چای کاری کرد، هوای خوش منطقه، آب  کافی که به لطف بارش های متوالی در این منطقه  بسیار زیاد بود و با زمین های حاصلخیز آن فرصت را برای مردم جهت باغداری و کاشت مرکبات فراهم کرد.

تمام این نعمت های موجود در این منطقه سبب شد که هر قسمتی از ایران، که خشک سالی بود و یا این که امکان فعالیت کشاورزی و باغی فراهم نبود به این روستا آمده و فعالیت خود در جهت کسب روزی را آغاز کنند. به ترتیب این روستا بزرگ و بزرگ تر شد، تا جایی که مردم علاوه بر هدف زندگی و کشاورزی با هدف تفریح و گردش نیز به این منطقه سفر می کردند و جاذبه های دیدنی رشت آن ها را دامن گیر کرده و برای همیشه در آن می ماندند، با افزایش جمعیت، در زمان حمدالله مستوفی  که مصادف با قرن هشتم هجری می باشد، این خطه زیبا، شهر نام گرفت، شهری که رفته رفته ، پایتخت منطقه گیلان شد.

برای شناخت کامل جاذبه های توریستی رشت می توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

میدان شهرداری ؛ جاذبه دیدنی رشت 35416684768541635
ساختمان عظیم در میدان شهرداری ؛ جاذبه دیدنی رشت

شهر رشت کجاست؟

شهر رشت در استان گیلان قرار دارد که در شمال ایران واقع شده است. این شهر از سمت شمال به دریای خزر و بندر انزلی، از سمت جنوب به رودبار و سنگر، از سمت غرب به فومن و شهر صومعه‌سرا، و از سمت شرق به آستانه اشرفیه و کوچصفهان محدود می‌شود. فاصله رشت تا تهران حدود ۳۲۰ کیلومتر است و طی حدود ۴ ساعت می‌توان به این شهر زیبا واقع در شمال کشور دسترسی پیدا کرد.

موقعیت جغرافیایی شهر رشت:

  • سمت شمال : به دریای خزر و بندر انزلی
  • سمت جنوب: به رودبار و سنگر
  • سمت غرب: به فومن و صومعه‌سرا
  • سمت شرق: به آستانه اشرفیه و کوچصفهان
آدرس دقیق تهران تا رشت 4165584455841
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

آب و هوای رشت

شهر رشت به دلیل باران‌های ریز و پراکنده‌ای که در طول سال باریده، با لقب “شهر باران‌های نقره‌ای” معروف است. متوسط تعداد روزهای بارندگی در سال در رشت ۱۳۵ روز است و بیشترین بارش‌ها در فصل پاییز رخ می‌دهد. آب و هوای رشت به طور کلی معتدل و مرطوب است و در سال ۱۳۵۹ رشت توانست رتبه اول را در بارش بین استان‌ها به خود اختصاص دهد. در این شهر، بارش برف سنگین به صورت معمول کمتر رخ می‌دهد، زیرا رشت در ارتفاع کمی از سطح دریا قرار دارد. اما در سال‌های اخیر، برف‌های سنگین نیز در رشت مشاهده شده است که می‌توان آن را به تغییرات اقلیمی جهانی نسبت داد.

چکیده ای از آب و هوای شهرستان رشت:

  • معتدل و مرطوب
  • بارش باران فراوان
آب و هوای بهاری و فوران آب نمای حوضچه آبی میدان شهرداری رشت 1436848657450
آب و هوای بهاری و فوران آب نمای فعال حوضچه آبی میدان شهرداری رشت

تاریخچه رشت از نظر معاملات خارجی

رشت، شهری با تاریخی پرفراز و نشیب در ایران است. به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصش، رشت به عنوان یکی از مناطق مهم در اقتصاد، سیاست و تجارت کشور شناخته می‌شود. این شهر از دوران صفویه مرکز گیلان بوده و در عصر قاجاری نیز در تحولات دوره مشروطیت، نقش موثری داشته است.

نام رشت از دوران صفویه آمده و در سندهای تاریخی قرن چهارم به‌عنوان ناحیه‌ای بزرگ یاد شده است. در دوران‌های گذشته، رشت با نام‌های دارلمرز، دارالامان، رشت بازار و وارنا شناخته می‌شد. این شهر در تاریخ مبارزات مردم ایران نیز نقش مهمی ایفا کرده است. میرزاکوچک‌خان جنگلی یکی از شخصیت‌های مشهور تاریخ ایران است که در دفاع از آزادی در مقابل روس‌ها و انگلیسی‌ها، جان خود را فدا کرد.

نام های گذشته شهر رشت در دوران صفویه :

  • دالمرز
  • دارالامان
  • رشت بازار
  • وارنا
تصویر قدیمی از شهر رشت در گذر زمان 54536385448
تصویر گرفته شده از مهمانخانه در سال های گذشته

فرهنگ و آداب و رسوم رشت

شهر رشت در ایام مختلف سال، مراسم‌های فراوانی را برگزار می‌کند که همیشه با پایکوبی و موسیقی همراه هستند. یکی از این مراسم‌ها، گیشه‌بری است که به منظور بردن عروس به خانه داماد برگزار می‌شود و در آن ترانه‌های محلی خوانده می‌شود. همچنین در جشن نوروز، شب آخر سال، گروه‌هایی در کوچه‌ها و خیابان‌ها راه می‌روند و با خواندن شعرهای محلی پر از امیدی به سال جدید می‌خوانند. اگر به فرهنگ و آداب و رسوم رشت علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌شود که به موزه سردار جنگل و خانه‌های تاریخی رشت نیز سر بزنید.

رسومات محلی رشت :

  • گیشه بری
  • جشن نوروز
  • شب آخر سال
سفر مسافران به رشت در تعطیلات نوروزی 5648416854
سفر مسافران به رشت در تعطیلات نوروزی

اقتصاد شهر رشت 

صنعت : صنعت در رشت شامل تولید پارچه، قالی، چوب و مبلمان، چرم و پوست، لوازم خانگی و مواد غذایی است. همچنین، رشت در زمینه تولید مواد شیمیایی نیز فعال است. برخی از شرکت‌های صنعتی معروف در رشت شامل شرکت‌های قالیشویی طبرستان، سازمان صنایع غذایی گیلان و شرکت‌های چوب و مبلمان سازی اعم از تکنوژران، مبل سازان رشت و چوب کاران گیلان می‌باشند.

کشاورزی : بخش کشاورزی در رشت نیز به دلیل وجود منابع آبی و خاک حاصلخیز، بسیار مهم است. محصولات کشاورزی اصلی شهر رشت شامل برنج، چای، گیاهان دارویی، سبزیجات و میوه‌های گرمسیری است. برنج رشت به عنوان یکی از معروف‌ترین برنج‌های ایرانی محسوب می‌شود و بازار فروش بسیار خوبی در داخل و خارج از کشور دارد.

گردشگری : در زمینه گردشگری، رشت با وجود طبیعت زیبا، تاریخچه‌ی بلند، فرهنگ و آداب و رسوم متنوع، یکی از مقاصد توریستی مهم در ایران است. جاذبه‌های توریستی شهر رشت شامل باغ لاله، قلعه رودخان، برج آبی، موزه گیلان، مسجد جامع و… می‌باشد.

  • فعالیت صنعتی : پارچه، قالی، چوب، مبلمان، مواد شیمیایی
  • فعالیت در زمینه کشاورزی : برنج، میوه های گرمسیری، سبزیجات، گیاهان دارویی، چای
ماهیگیری صیادان در آب های جاری زیر سد سنگر رشت 1544867480238942
ماهیگیری صیادان و گردشگران در زیر سد سنگر شهرستان ساحلی رشت
برداشت چای از مزرعه های رشت 241516354586
برداشت چای از مزرعه های رشت

فعالیت مردمان شهر

علاوه بر آب و هوای خوب، شهر رشت یکی از شهرهای مهم صنعتی و بازرگانی استان گیلان است. در این شهر کارخانه‌هایی در زمینه‌های مختلفی از جمله تولید پوشاک، مواد غذایی، مبلمان، مواد شوینده، لوازم خانگی و… وجود دارند. همچنین، صنعت گردشگری نیز یکی از مهمترین صنایع در شهرستان رشت است و هر ساله گردشگران زیادی به این شهر می‌آیند تا از زیبایی‌های طبیعی، میراث فرهنگی و هنری و آداب و رسوم این منطقه لذت ببرند.

مردم رشت از طریق صنایع مختلف و کارخانه‌هایی که در شهر و مناطق اطراف آن فعالیت دارند، به تامین مایحتاج خود می‌پردازند. همچنین کشاورزی و دامداری نیز از فعالیت‌های اقتصادی مردم رشت است که به تولید محصولاتی مانند برنج، گندم، سبزیجات، میوه‌ها، شیر و گوشت می‌انجامد. در کنار اینها، خدماتی همچون فروشگاه‌های بزرگ، رستوران‌ها و هتل‌های متعددی در شهر وجود دارند که در تأمین نیازهای مردم و گردشگران نقش مهمی ایفا می‌کنند.

بازار تره بار ارگانیک شهر رشت52464584
بازار تره بار ارگانیک شهر رشت

غذاهای محلی در رشت

سفر به رشت برای ذائقه‌های غذایی یک تجربه نام‌نیاز است. فرهنگ غذایی غنی این شهر باعث شده است که یونسکو رشت را به عنوان یکی از شهرهای خلاق غذا به ثبت جهانی برساند. در حالی که تنوع غذاهای گیلانی به شدت وسیع است، اما برخی از غذاهای محلی را حتما باید تجربه کنید. کباب ترش، شوید قرمه، غوره مسما، باقلا قاتق، میرزاقاسمی، فسنجان، مرغ ترش، واویشکا، ترش واش، کال کباب و برنج شیرین از محبوب‌ترین غذاهایی هستند که می‌توانید در رستوران‌ها و غذاخوری‌های محلی پیدا کنید. برای تکمیل تجربه، ماهی شور، زیتون پرورده، سیر ترشی، اشپل ماهی و دلار نوش نیز باید امتحان کنید. از این غذاهای لذیذ در کنار چاشنی‌های رشتی لذت ببرید تا طعم سفر به رشت برای همیشه در خاطره‌هایتان بماند.

غذاهای محبوب رشت :

  • کباب ترش
  • شوید قرمه
  • غوره مسما
  • باقلا قاتق
  • میرزاقاسمی
  • مرغ ترش
  • فسنجان
  • واویشکا
  • کال کباب
  • برنج شیرین
غذاهای محلی رشت 685464586
غذاهای محلی و محبوب شهرستان رشت

ارسال دیدگاه