جاهای دیدنی شهر صومعه سرا 🏕️| آدرس دقیق روی نقشه 🗺️+ عکس📸

4 اردیبهشت 1403
0 دیدگاه
ماهیگیری مسافران در تالاب سیاه درویشان صومعه سرا 541564541564

صومعه سرا شهری زیبا در دل استان گیلان با جاذبه های طبیعی بسیار و امکانات رفاهی ایده آل می باشد. این شهر دارای تاریخچه قدیمی و غذاهای محلی لذیذ است که همگان را مجذوب خود میکند. اما قبل از سفر به این شهر زیبا، بهتر است جاهای دیدنی صومعه سرا را بشناسید تا از زمان خود در شهر صومعه سرا به بهترین نحو استفاده کنید و لذت ببرید.


جاهای دیدنی شهر صومعه سرا

چند نمونه از جاهای دیدنی صومعه سرا را نام میبریم:

تالاب نرگستان

تالاب نرگستان یکی از جاذبه های دیدنی صومعه سرا است که در روستای نرگستان قرار دارد. واژه “نرگه” به معنای محل شکار دسته‌جمعی و “ستان” به معنای جا و مکان است. این روستا در گذشته یکی از مراکز مهم داد و ستد محلی بوده و هر هفته بازار محلی بزرگی در آن برگزار می‌شد. (آدرس روی نقشه)

قایق به گل نشسته در تالاب نرگستان 54542452

تالاب هند خاله

روستای هندخاله، از توابع بخش تولمات شهرستان صومعه‌سرا، یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مهم این منطقه است. تالاب هند خاله، یکی از زیبایی‌های این روستا، هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. در گذشته، این تالاب تنها راه ارتباطی با بندر انزلی بوده و از ضلع شمال شرقی به تالاب انزلی متصل می‌شود. تالاب هندخاله زیستگاه پرندگان مهاجر بسیاری است که در فصل پاییز به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

نام “هندخاله” از دو واژه “هند” به معنی بزرگ و “خاله” به معنی رودخانه تشکیل شده است که به معنای “رود بزرگ” یا “شاخه بزرگ رودخانه” است. اهالی روستای هندخاله عمدتاً از طریق کشاورزی، انبارداری، برنجکوبی و اجاره ملک به گردشگران امرار معاش می‌کنند. این روستا در فاصله 15 کیلومتری شهر رشت قرار دارد و به راحتی قابل دسترسی است. بازدید از تالاب هندخاله فرصتی استثنایی برای مشاهده زیبایی‌های طبیعی و تنوع زیستی این منطقه فراهم می‌کند. (آدرس روی نقشه)

تالاب سیاه درویشان

تالاب سیاه درویشان یکی دیگر از جاذبه های دیدنی صومعه سرا در استان گیلان است که در امتداد تالاب انزلی قرار دارد. آب این تالاب از رودخانه‌های ماسوله رودخان، قلعه رودخان، پسیخیان و چند رود دیگر تأمین می‌شود. در مجموع، ۴۰ رودخانه در استان گیلان جریان دارد که ۱۰ رودخانه از آنها در صومعه‌سرا جاری هستند. این رودخانه‌ها از مناطق مرتفع شهرستان‌های فومن و ماسال سرچشمه گرفته و پس از عبور از چندین روستا به تالاب سیاه درویشان می‌ریزند. (آدرس روی نقشه)

ماهیگیری مسافران در تالاب سیاه درویشان صومعه سرا 541564541564

تالاب سیاه کشیم

تالاب سیاه کشیم، یکی از مناطق حفاظت‌شده استان گیلان و یکی از جاذبه های دیدنی صومعه سرا است که در جنوب غربی تالاب انزلی و حومه صومعه‌سرا واقع شده است. نام این تالاب از واقعه‌ای در گذشته گرفته شده که یک عروس در آن غرق شده است. تالاب سیاه کشیم به دلیل تنوع گیاهی و جانوری ارزشمندی دارد و محلی مناسب برای پرورش پرستوهای دریایی می‌باشد. بهترین زمان برای بازدید از این تالاب، فصل بهار است. (آدرس روی نقشه)

روستای کسما

روستای کسما یا دهستان کسما با چندین آبادی در بخش مرکزی شهرستان صومعه‌سرا واقع شده است و فاصله آن از مرکز شهر صومعه‌سرا حدود ۳ کیلومتر است. این منطقه در مرکز شهرستان واقع شده و در میان دهستان‌های مرکیه، اباتر، طاهرگوراب، ضیابر، هندخاله، تولمات و شهرستان‌های بندرانزلی و فومن و در منطقه‌ای جلگه‌ای قرار دارد. کسما در گذشته‌های دور بازارها و کاروان‌سراهای بسیاری داشته و اکنون یکی از مراکز تاریخی استان گیلان به حساب می‌آید. (آدرس روی نقشه)

رودخانه صومعه سرا 02584864768

روستای گسکره

روستای گسکره، واقع در توابع بخش سردار جنگل شهرستان فومن، یکی از مناطق سرسبز و پرفرهنگ است. مردم این روستا، با فرهنگ و آموزش بالا، جزء جامعه‌ی سوادمند و فرهنگی استان گیلان محسوب می‌شوند. گسکره به عنوان یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان گیلان شناخته می‌شود. واقع در فاصله 9 کیلومتری از جاده ماسوله، این روستا دارای آب و هوای کوهستانی است. در گذشته، گسکره به عنوان محل اسکان سربازان میرزا کوچک خان جنگلی معروف بوده است. با توجه به موقعیت مرکزی و جغرافیایی مناسب، گسکره در قرن گذشته مرکزیت روستاهای اطراف را به خود اختصاص داده است. (آدرس روی نقشه)

محوطه سرسبز و پوشیده از درخت روستای گسکره 526894851

رودخانه‌ها و کوه‌های صومعه سرا

1. پیش رود:
این رود از اتصال رودخانه‌های قلعه رودخانه و گشت رودخان شهرستان فومن تشکیل شده و از روستاهای صیقلان گوراب، ماتک، و لیف شاگرد عبور کرده و در روستای سیاه درویشان به تالاب انزلی می‌ریزد.

2. شاندری:
این رودخانه از کوههای توالش سرچشمه می‌گیرد و از جنوب صومعه سرا به سمت شرق جریان دارد و به رودخانه مرغک ملحق شده و وارد تالاب می‌شود.

3. پلنگ رود:
این رود از سیاه کوه صومعه سرا سرچشمه می‌گیرد و بعد از گوراب به سمت شمال شرق جریان دارد و وارد تالاب می‌شود. از دیگر رودخانه‌ها، رودخانه پسیخان و گازروبار نام برده می‌شوند.

4. مرغک:
این رودخانه از ضیابر آغاز شده و بعد از عبور از بخش شاندرمن شهرستان ماسال به تالاب مربوط می‌شود. این رودخانه برای کشاورزی در مناطق شمالی و شرقی صومعه سرا بسیار اهمیت دارد.

کوه های سرسبز و پوشیده از درختان بلند و خیابان صومعه سرا 56841685468

منطقه نوخاله

رودخانه‌ای که به نوخاله مرتبط است، این روستا را در دهستان هندخاله، بخش تولم شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان قرار می‌دهد. بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا به ۱۹۷۱ نفر (۶۶۱ خانوار) می‌رسد. مردم این منطقه اصلی‌ترین شغل خود را در کشت برنج از انواع هاشمی و دم سیاه دارند. روستای نوخاله با وجود رودخانه‌ای که با ۹ رود به آن متصل است، شهرت یافته است. این رودخانه در اواخر زمستان و اوایل پاییز به عنوان منبع صید ماهی از نوع کولی و سفید شناخته می‌شود. (آدرس روی نقشه)

درختان میوه سرسبز و پل آهنی منطقه نوخاله 65268415864روستای تنیان

منطقه تنیان، در بخش میرزا کوچک گوراب زرمیخ واقع شده و فاصله آن از شهرستان صومعه‌سرا حدود ۲۰ کیلومتر است. این منطقه، دارای آب و هوای خوشبخت‌کننده و چشم‌اندازهای طبیعی فوق‌العاده‌ای است که از سه طرف به وسیله کوه‌ها احاطه شده است. تنیان در واقع یکی از جاذبه‌های دیدنی و تفرجگاه‌های ییلاقی صومعه‌سرا است که در آن می‌توان به چشمه‌ها، رودخانه‌های زیبا و روستاهای دیدنی دست یافت.

قرق محله، نارنج پره، لیلکه پشته، سیاه خانی، شانده، لاربسر و خون آبکش، تازه آباد، رشته پلنگان و گیل محله از جمله روستاهای زیبای تنیان هستند که هرکدام دارای جذابیت‌های خاصی هستند. در میان دیدنی‌های منطقه تنیان می‌توان به تالاب، غار خونابکش، دشت پلنگان با درختان صنوبر و توسکا، جنگل روستای سیاه کوه با درختان افرا، بقعه سید علی اصغر و علی اکبر تنیان (بقعه گرده‌کوه) در روستای سیاه‌خانی و امامزاده دوال کوه (دو عالم کوه) اشاره کرد. (آدرس روی نقشه)

پناهگاه حیات وحش سلکه

پناهگاه حیات وحش سلکه، با وسعت ۳۶۰ هکتار، در جنوبی‌ترین نقطه تالاب انزلی واقع شده است و دارای دو بخش تالاب و مراتع است. این منطقه از سمت شمال به تالاب، از سوی جنوب به حاشیه مزارع روستاهای هندخاله و صوفیانده، از سوی غرب به رودخانه هندخاله و از سمت شرق به رودخانه ترابخاله محدود می‌شود.

با توجه به مهاجرت پرندگان در فصل زمستان، سلکه یکی از مهمترین مناطق اکولوژیک جهت زمستان‌گذرانی پرندگان است. در این پناهگاه، انواع قو، غاز، مرغابی‌ها از جمله سرسبز، گیلار، خوتکا، سرحنایی و گونه‌های شکاری مانند سنقر تالابی و عقاب تالابی زندگی می‌کنند. این ویژگی‌ها این مکان را به یکی از مقاصد گردشگری برجسته در صومعه سرا تبدیل کرده است. (آدرس روی نقشه)

پرندگان در حال پرواز در پناهگاه حیات وحش سلکه 54168541568

کلبه چوبی و چمنزارهای پناهگاه حیات وحش سلکه 5268947568

ارسال دیدگاه