تالاب سوستان کجاست؟ تفریحات تالاب سوستان + بهترین زمان بازدید

7 خرداد 1402
0 دیدگاه
نیلوفرهای آبی در تالاب سوستان لاهیجان 5162163263

تالاب سوستان لاهیجان، یکی از زیباترین تالاب‌های شمالی کشور است که به عنوان محل زیستگاه گل‌های نیلوفر آبی و لاله تالابی شناخته می‌شود. در فصل رویش و شکوفایی این گل‌ها، شما می‌توانید به‌عنوان عکاس طبیعت، سوژه‌های بسیار زیبا را در این منطقه فراوان پیدا کنید. در این مقاله، ما به همراه شما از طریق کجارو، برنامه‌ریزی می‌کنیم تا به تالاب سوستان و سایر جاهای دیدنی لاهیجان که در نزدیکی این تالاب قرار دارند، سفری شگفت‌انگیز داشته باشیم.

تالاب سوستان :

تالاب سوستان زیستگاه گل‌های نیلوفر آبی و لاله تالابی 

پوشش گیاهی در تالاب سوستان 1461461263
نمایی از نیلوفرهای آبی و سایه درختان در تالاب سوستان

تالاب سوستان کجاست؟

تالاب سوستان، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر لاهیجان در شمال ایران است. از سمت شمال به روستای کوه بیجار، و از سمت جنوب و غرب به شالیزارهای فراوان لاهیجان محدود می‌شود. در شرق تالاب نیز روستاهای کتشال و تپه‌ ماهورها قرار دارند. از نزدیک‌ ترین مسیر، فاصله زمانی این تالاب تا شهر لاهیجان ۱۳ دقیقه و تا شهر رشت ۵۸ دقیقه است. این تالاب در پنج کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان و ۴۹ کیلومتری جنوب شرقی رشت قرار دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از جاذبه های گردشگری لاهیجان روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

ادرس دقیق تالاب سوستان 5621621612
برای دسترسی به ادرس دقیق تالاب سوستان روی نقشه کلیک کنید

آشنایی با روستای سوستان

در زبان گیلکی، تالاب سوستان به نام سیستان نیز شناخته می‌شود. این نام از کلمات “سی” به معنای کوه و “ستان” به معنای سنگ تشکیل شده است. این تالاب در حدود ۱۰۰ سال قبل توسط مردم روستا به منظور تأمین آب موردنیاز شالیزارها حفر شده است. امروزه، آب تالاب از باران و رودی که از منطقه کته شال جریان دارد، تأمین می‌شود. روستای سوستان یکی از روستاهای دهستان لیل در بخش مرکزی قرار دارد و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است.

زمان حفر تالاب سوستان: 100 سال پیش

3 تفریح هیجان انگیز تالاب سوستان

1- تماشای گل‌های نیلوفر آبی

نیلوفر آبی، علاوه بر ایران، در تالاب‌های آب شیرین آفریقا، استوا، هند و سریلانکا نیز رشد می‌کند. تالاب‌های شمالی ایران مانند تالاب انزلی، پارک نیلوفر آبی و تالاب سلکه نیز به عنوان محل‌های رویش این گل اهمیت بسیاری دارند. در برخی کشورها و شهرها مانند مصر، گل نیلوفر آبی نماد ملی محسوب می‌شود و در ایران باستان و کرمانشاه نیز شناخته شده است.

تالاب های رشد نیلوفرهای آبی :

  • آفریقا
  • استوا
  • هند
  •  سریلانکا
  • تالاب انزلی
  • پارک نیلوفر آبی
  • تالاب سلکه
نیلوفرهای آبی در تالاب سوستان 5162163263
نیلوفرهای آبی شناور در تالاب سوستان لاهیجان

2- پرنده نگری

در فصل پاییز و زمستان، تالاب سوستان مقصد پرندگان مهاجر است و نوعی از آن‌ها که چنگر و خوتکا هستند، در این منطقه حضور دارند.

بررسی اجمالی تالاب سوستان :

زمان مهاجرت پرندگان به تالاب سوستان: پاییز و زمستان

نام پرندگان مهاجر به تالاب سوستان: چنگر و خوتکا

پرنده مهاجر در تالاب سوستان 415615426652
استراحت پرنده مهاجر بر روی نیلوفرآبی تالاب سوستان

3- ماهیگیری

تالاب سوستان دارای چند گونه ماهی بومی است، اما در تابستان با کاهش آب، تعداد ماهی‌ها نیز کاهش می‌یابد. برای حفظ ماهیان، توصیه می‌شود ماهی‌گیری را به‌صورت محدود انجام دهید.

پوشش گیاهی تالاب سوستان

در اطراف تالاب سوستان جنگل‌های توسکا، ماز و بید پیدا می‌شود. پس از فصل رویش نیلوفرهای آبی، پسته دریایی در تالاب سوستان مشاهده می‌شود. این گیاه حاوی ویتامین‌ های B و C و مواد مغذی دیگر است. برداشت پسته دریایی بهتر است اجتناب شود زیرا این گیاه، تخم نیلوفر آبی است و برداشت بی‌رویه آن می‌تواند بقای نیلوفر آبی را به خطر بیاندازد.

خواص گیاه نیلوفرآبی تالاب سوستان: ویتامین‌ های B و C و مواد مغذی

دسته از نیلوفرهای آبی تالاب سوستان 211125612
زیستگاه نیلوفرهای آبی در تالاب سوستان لاهیجان

بهترین زمان بازدید از تالاب سوستان

برای سفر به تالاب سوستان، بهترین زمان اوایل بهار و اوایل پاییز است. اما برای تماشای گل‌های نیلوفر آبی، باید از اوایل خرداد تا اواخر شهریور سفر کنید. در تابستان، می‌توانید به جنگل اسپیلی در ارتفاعات سیاهکل نزدیک لاهیجان بروید. در پاییز و زمستان، آب تالاب افزایش می‌یابد و می‌توانید پرندگان مهاجر را در تالاب مشاهده کنید.

زمان مناسب سفر به تالاب سوستان : 

  • اوایل بهار
  • اوایل پاییز

ارسال دیدگاه