باغ تاریخی چوکام کجاست ؟ معرفی تاریخچه عمارت و بنای سازه

11 خرداد 1402
0 دیدگاه
بتغ تاریخی چوکام 521454161456

شهر رشت، پایتخت استان گیلان در شمال ایران واقع شده است. این شهر به دلیل آب و هوای مرطوب و اقلیمی معتدل، طبیعت زیبا و فرهنگ متنوع، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در کشور است. رشت با دارا بودن معماری سنتی و خیابان‌های باروک، طراحی شده است. خانه‌های سنتی رشت که بازتاب فرهنگ و تاریخ این شهر هستند، با استفاده از چوب و طرح‌های زیبا ساخته شده‌اند. باغ و عمارت چوکام در روستای چوکام شهر خمام، فاصله ۱۵ کیلومتری از رشت، در محیطی زیبا و قدیمی قرار دارد.

فاصله روستا چوکام تا رشت :

باغ و عمارت چوکام در روستای چوکام خمام، فاصله ۱۵ کیلومتری از رشت قرار دارد.

محوطه بیرون باغ تاریخ چوکام با درختان تنومند 5241146321563213
نمایی از معماری تاریخی باغ چوکام رشت و درختان تنومند سرو و کاج

معرفی باغ تاریخی چوکام

مساحت این باغ ۴۱۹۸۹ متر مربع است و از آثار قابل توجه دوران قاجار باقی مانده است. این مکان یکی از مکانهای تاریخی، فرهنگی، طبیعی و زیبا در استان گیلان است. باغ چوکام با درختان کهنسال و بلند، برخی به ارتفاع بیش از ۵۰ متر، منطقه‌ی وسیعی از اطراف را پوشانده است. علاوه بر این، عمارت‌های داخل باغ نیز شامل یک عمارت قدیمی در فاصله تقریبی ۶۰ متری از عمارت اصلی است که به عنوان محل سکونت مالکان استفاده می‌شود. همچنین، رودخانه پرآب کنار این باغ زیبایی‌های خاص فرهنگی، تاریخی، طبیعی و گردشگری را به این مکان افزوده است.

توضیح اجمالی باغ تاریخی چوکام رشت:

  • مساحت: 41989 متر مربع
  • ارتفاع درختان: 50 متر

آدرس دقیق باغ تاریخی چوکام

برای دسترسی به این باغ ابتدا از رشت به شهر خمام رفته. و سپس به سمت پیربازار شده و بعد از طی مسیری به این باغ زیبا خواهید رسید.

لوکیشن دقیق باغ تاریخی چوکام رشت 454152124632
برای دسترسی به آدرس دقیق باغ تاریخی چوکام رشت روی نقشه کلیک کنید

 تاریخچه بنای تاریخی چوکام در خمام

این باغ و عمارت ابتدا متعلق به ناصر الملک، نائب السلطنه احمد شاه قاجار بود و سپس به فرزندش حسینقلی خان قراگوزلو واگذار شد. عمارت فعلی در باغ با همکاری تیمور تاش، حاکم گیلان، ساخته شد. این بنا از آثار دوران قاجار باقی مانده است و تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست، اما تخمین زده می‌شود که حدود سال‌های ۱۲۸۸ و ۱۲۹۰ هجری شمسی آغاز شده است.

قدمت دوران باغ تاریخی چوکام رشت: دوران قاجار

بالکن باغ تاریخی چوکام رشت 5612451152
نمایی از بالکن چوبی رو به جنگل باغ تاریخی چوکام رشت

معماری بنای باغ و عمارت چوکام

این بنا دو طبقه است و دارای دیوارهای آجری با قطر ۶۰ سانتی‌متر است. ایوان زیبا و مزین با ستون‌ها، سرستون‌ها و نرده‌ها، منظره‌ای دلپذیر بین بنا و محیط اطراف را به وجود آورده است. در دو ضلع شرقی و غربی، کریدورهایی(مسیر عبور حمل و نقل)با شیشه‌بندی چوبی قرار دارد. نرده‌ها به شکل لوزی با دستک به ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر و ستون‌ها به صورت دوبل و با فاصله تقریبی ۱۵ سانتی‌متر از یکدیگر قرار دارند. ورودی اصلی ساختمان در مرکز ضلع جنوبی قرار گرفته و با ستون‌های تزئینی و سقف سفالی آراسته شده است. سه طرف باغ با رودخانه محاط شده است. این بنا حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد. اهمیت تاریخی این بنا به دلیل حمل و نقل محموله‌های تجاری از مسیر چوکام به انزلی و برعکس است.

قدمت ساخت بنای باغ تاریخی چوکام رشت: حدود 100 سال

معماری باغ تاریخی چوکام 541541663
بازسازی و معماری باغ تاریخی چوکام رشت

ارسال دیدگاه