معرفی روستای پیربازار رشت | آدرس دقیق + تاریخچه

17 خرداد 1402
0 دیدگاه
روستای پیربازا رشت 31351644446521

روستای پیربازار در بخش مرکزی شهرستان رشت قرار دارد. این روستا در یک دشت هموار و در ارتفاع ۲۲ متری پایین‌تر از سطح دریا قرار گرفته است و آب و هوایی معتدل و مطلوب و مرطوب دارد. روستای پیربازار از طریق آبراهی به مرداب انزلی و غازیان انزلی متصل است و به همین دلیل به عنوان اولین و پررونق‌ترین بندر تجاری در منطقه دریای خزر گیلان شناخته شده است و این باعث شده است که این منطقه توریستی به شدت مورد توجه قرار گیرد. از دلایل دیگری که روستای پیربازار را به یک مقصد مهم در گردشگری تبدیل کرده است، وجود بندر و عبور اولین خط راه‌آهن از این روستا است. این خط راه‌آهن، روستای پیربازار رشت را به مرکز شهر رشت متصل کرده بود و در ۲۰۰ سال گذشته، مسیر تردد کالا و بار از این آبراه از رشت به شهر بندرانزلی و اروپا ممکن بود.

درباره روستای پیربازار :

یکی از دلایل مهم مقصد گردشگری روستای پیربازار رشت وجود بندر و عبور اولین خط راه‌آهن است.

هوای ابری روستای پیربازار 563526526352
هوای گرگ و میش دشت های روستای پیربازار رشت

روستای پیربازار کجاست؟

روستای زیبای پیربازار در فاصله 6 کیلومتری از شهر رشت قرار دارد. برای رفتن به این روستا، به سمت شهر رشت حرکت کنید و در فاصله 6 کیلومتری آن، با راهنمایی تابلوهای موجود، به راحتی به این روستا دسترسی خواهید داشت.

آدرس دقیق روستای پیربازار 4564165645
برای دسترسی به آدرس دقیق روستای پیربازار رشت روی نقشه کلیک کنید

آشنایی با تاریخچه بندر پیربازار

بندر پیربازار، که با نام روستای پیربازار هم شناخته می‌شود، در گذشته به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، اهمیت بالایی داشت. این بندر در قرن 19 میلادی، به عنوان پیش بندر شهر رشت شناخته می‌شد. این بندر به عنوان محلی برای لنگرانداختن کشتی‌ های بازرگانی از بندرهای روسیه به ایران استفاده می‌شد. همچنین، بندر پیربازار به عنوان بندر دریافت عوارضی برای رشت شناخته می‌شد و در آنجا یک گمرک خانه وجود داشت. با ساخت جاده رشت به انزلی، فعالیت‌های بندری در پیربازار کاهش یافت و آن به تدریج ویژگی بندری خود را از دست داد و به روستای پیربازار تبدیل شد.

سفر مسافران اروپایی در روستای پیربازار رشت:

مسافران اروپایی برای رسیدن به ایران، از طریق باکو به سوی سواحل دریای کاسپین سفر می‌کردند و از بندر پیربازار به رشت و تهران می‌رفتند.

راه آهن قدیمی روستای پیربازار رشت 5634767458468
بازسازی راه آهن روستای پیربازار رشت

دلیل نامگذاری روستای پیربازار

نام “پیربازار” برای روستای مذکور به دلایل مختلفی استفاده می‌شود. یک تفسیر این نام مربوط به نزدیکی روستا به مرداب انزلی و دریا است؛ بنابراین، آن را “پره بازار” نامیده‌اند که به معنای بازار ساحلی و مرزی است. در طول زمان، نام “پره بازار” به تدریج به “پیربازار” تغییر کرده است. نظر دیگری بر این است که این نام از واژه “پیله بازار” گیلکی گرفته شده است، که به معنای بازار بزرگ است. در نقل قول دیگری، گفته می‌شود که “پیربازار” از نام یک صوفی به نام “پیر حسن” الهام گرفته شده است که در دوران شاه اسماعیل صفوی در این منطقه زندگی می‌کرده است. به‌طور کلی، به نظر می‌رسد نام “پیله بازار” اشتباهی است که به تبلیغات کرزن مربوط می‌شود؛ زیرا در زبان گیلکی، به جای “پیله ابریشم”، از واژه “نوغان” استفاده می‌شود.

عکس قدیمی گرفته شده از روستای پیربازار رشت 5645456855
عکس قدیمی گرفته شده از رودخانه درحال جریان در روستای پیربازار

پوشش گیاهی روستای پیربازار

روستای پیربازار در منطقه‌ای با بارش باران مناسب و رطوبت نسبی خوب قرار دارد. این منطقه دارای پوشش گیاهی فراوانی است و در فصل بهار گیاهان هرز بسیاری را می‌بینیم. زمین‌های این روستا بسیار حاصلخیز است و مردم محلی می‌توانند از تمامی این زمین‌ها بهره‌برداری کنند. بخشی از زمین‌ها برای تولید چوب و درخت کاری استفاده می‌شود. مراتع این روستا شامل گیاهانی مانند پونه، گزنه، تمشک، سرخس است که برخی از آنها دارای نام‌های خاص روستایی هستند.

گیاهان روستای پیربازار رشت:

  • پونه
  • گزنه
  • تمشک
  • سرخس
خانه ها و درختان کنار دریاچه روستای پیربازار 563126321563
دشت سرسبز و خانه های سقف سفالی روستای پیربازار رشت

اقتصاد روستای پیربازار

روستای پیربازار درگیر فعالیت‌های کشاورزی، ماهی‌گیری، مرغداری و پرورش کرم ابریشم است. ماهی‌گیری از دوران گذشته تا به امروز اهمیت بالایی در این منطقه داشته است. سوددهی از فروش ماهی و بافتن تورهای ماهی‌گیری یکی از منابع درآمد اصلی مردمان این روستاست. بنجامین، سفیر اول آمریکا در ایران، در سال ۱۳۰۰ از بازار پیربازار عبور کرده و از کارگاه‌های کوزه‌گری آنجا و ظروف و کوزه‌های زیبا و با دست‌کاری خوبی که در آنجا ساخته می‌شده است، اشاره کرده است. همچنین از برنج معروف این منطقه نیز یاد کرده است. اکنون نیز، برنج یکی از تولیدات اصلی کشاورزی روستای پیربازار است و این روستا به یک جای آرام و کوچک تبدیل شده است، از ویژگی‌های بندری و شلوغ خود رها کرده است.

منابع درآمد مردم روستای پیربازار رشت:

  • فروش ماهی
  • بافتن تورهای ماهی‌گیری

جاذبه های دیدنی نزدیک به روستای پیربازار

 

ارسال دیدگاه