چگونه حکم تخلیه ملک را بگیریم و چقدر زمان می برد؟ ⏰📃| راه های سریع 💯

10 تیر 1403
0 دیدگاه
بیرون انداختن یک مرد از خانه و نحوه گرفتن حکم تخلیه ملک 48584676

حکم تخلیه ملک می‌تواند در شرایط و موارد مختلفی صادر شود این حکم معمولاً در زمان‌ های مختلفی صادر شده و برای افراد و شرایط متفاوت، به شکل‌ های گوناگونی اجرا می‌شود. مدت اعتبار حکم تخلیه و نحوه استفاده از آن، همچنین روش‌ هایی که برای اخذ این حکم وجود دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

آشنایی با ویژگی‌ ها و جزئیات مرتبط با حکم تخلیه منزل ضروری است تا بتوانید به نحو احسن از این اطلاعات بهره‌مند شوید. همچنین باید توجه داشت که انواع مختلفی از احکام تخلیه وجود دارد که در جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بفهمید آیا می‌توان حکم تخلیه منزل را به سرعت دریافت کرد یا خیر.


⁉️ حکم تخلیه منزل چیست؟

حکم تخلیه در واقع مجوزی است که توسط قانون صادر می‌شود تا موجر بتواند مستاجر را ملزم به تخلیه ملک مسکونی، تجاری و غیره کند. سه قانون کلی و اصلی می‌تواند بر صدور حکم تخلیه تأثیرگذار باشد این قوانین در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۷۶ در قانون مدنی به تصویب رسیده‌اند. شرایط مختلفی وجود دارد که در آنها موجر یا صاحب ملک می‌تواند نسبت به تخلیه ملک خود اقدام کند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این زمینه اهمیت دارد، عدم پرداخت اجاره‌ بها توسط مستاجر است.

در ادامه این مقاله از مجله سرمایه گذاری ویلا رشت به بررسی جزئیات بیشتر و شرایط مختلف صدور حکم تخلیه خواهیم پرداخت.

جمع کردن وسیله ها برای گرفتن حکم تخلیه منزل 4854657


⁉️ حکم تخلیه غیابی چیست؟

حکم تخلیه غیابی به حکمی اطلاق می‌شود که توسط دادگاه یا ارگان قضایی برای تخلیه یک ملک یا محل اقامت به صورت اجباری و بدون حضور طرف مخالف (غیبت طرف مخالف) صادر می‌شود. این حکم به دلیل عدم حضور طرف مخالف در دادگاه یا عدم همکاری با فرآیند قضایی، صادر می‌شود.

تخلیه غیابی معمولاً به دلیل عدم حضور طرف مخالف در دادگاه، عدم پاسخ به دعوت‌نامه‌ ها یا عدم همکاری با فرآیند قضایی اتفاق می‌افتد. این نوع حکم تخلیه با توجه به قوانین و مقررات حاکم بر جامعه و منطقه متفاوت است و باید با دقت و با رعایت حقوق طرفین اجرا شود.


⏳ چه زمانی می‌توان حکم تخلیه منزل گرفت؟

حکم تخلیه منزل را تنها در شرایط خاصی می‌توان دریافت کرد اینکه صرفاً مالک ملکی باشید و مستاجری در آن سکونت داشته باشد، به شما این حق را نمی‌دهد که تحت هر شرایطی نسبت به دریافت حکم تخلیه اقدام کنید. قانون‌ گذار در چند مورد به موجر اجازه داده است تا نسبت به دریافت حکم تخلیه منزل اقدام کند. در این بخش، این موارد را بررسی خواهیم کرد تا شما با آنها بیشتر آشنا شوید.

☑️ بدهکار بودن مستاجر

شرط بعدی زمانی است که مستاجر به موجر بدهکار است این بدهکاری می‌تواند ناشی از عدم پرداخت به موقع کرایه یا هر گونه مشکل و مسئله دیگری بین صاحب خانه و مستاجر باشد.

🔔 بیشتر بخوانید: کلاهبرداری در ملک مشاع چیست؟ 🎩| مجازات ⛓️

دو زوج ناراحت مستاجر و حکم تخلیه ملک 4754564783

☑️ عدم رعایت مفاد قرارداد

یکی دیگر از مواردی که موجر می‌تواند بر اساس آن حکم تخلیه بگیرد، زمانی است که مستاجر به مفاد و بندهای قرارداد عمل نکرده باشد. این مسئله سبب می‌شود تا موجر بتواند به طور جدی نسبت به دریافت حکم تخلیه اقدام کند.

☑️ پس دادن پول پیش

مستاجران علاوه بر کرایه، معمولاً مبلغی را به عنوان پول پیش پرداخت می‌کنند موجر یا صاحب ملک باید این مبلغ را به مستاجر بازگرداند تا بتواند نسبت به تخلیه ملک اقدام کند. برای درک بهتر این مسئله، باید بدانید که مقادیر پول پیش‌ها متفاوت است و عدم بازگشت آن می‌تواند مانع از گرفتن حکم تخلیه شود. بنابراین، اولین شرط این است که موجر هیچ بدهی از پول پیش به مستاجر نداشته باشد.

☑️ وارد کردن خسارت به ملک

دلیل دیگری که به موجر اجازه می‌ دهد تا حکم تخلیه منزل یا ملک را بگیرد، زمانی است که مستاجر در زمان سکونتش به ملک خسارت وارد کرده و این خسارت‌ها را جبران نکرده باشد. در این حالت، موجر می‌تواند از مستاجر شکایت کرده و خسارت‌ها را دریافت کند. البته، صرف وارد شدن خسارت به ملک کافی نیست، بلکه مستاجر باید از پرداخت این خسارت‌ها سر باز زند تا موجر بتواند حکم تخلیه بگیرد.

فرض کنید شما تصمیم به رهن و اجاره ویلا در رشت را گرفته‌اید. مستاجری به ویلای شما نقل مکان کرده و علاوه بر کرایه ماهانه، مبلغی را نیز به عنوان پول پیش به شما پرداخت کرده است. اگر مستاجر شما به مدت چند ماه کرایه را پرداخت نکند و همچنین خسارت‌هایی به ویلا وارد کند و از جبران آنها خودداری کند، شما می‌توانید بر اساس موارد بالا، نسبت به دریافت حکم تخلیه اقدام کنید. به شرطی که خود شما هیچ بدهی از پول پیش به مستاجر نداشته باشید و مستاجر مفاد قرارداد را رعایت نکرده باشد، می‌توانید به مراجع قانونی مراجعه کرده و حکم تخلیه را دریافت کنید.

با توجه به مثال فوق، می‌توانید بهتر متوجه شوید که تحت چه شرایطی می‌توان حکم تخلیه را دریافت کرد و چگونه باید اقدام کنید.

🔔 بیشتر بخوانید: ۰ تا ۱۰۰ نکات حقوقی و مهم خرید خانه ✅

بیرون انداختن وسیله های مستاجر برای گرفتن حکم تخلیه ملک 83453657


🔵 فرق دستور تخلیه با حکم تخلیه

فرق حکم تخلیه با دستور تخلیه در مفهوم حقوقی و قانونی وجود دارد. این دو مفهوم به معانی مختلفی استفاده می‌شوند.

1️⃣ دستور تخلیه

دستور تخلیه به معنای درخواست یا فرمان غیررسمی به افراد یا شخصی که در یک محل اقامت، ملک یا محل کار حضور دارند، ارائه می‌شود. ممکن است توسط مالک ملک یا مدیریت محل کار این نوع از دستور تخلیه صادر شود تا از افراد خاصی خواسته شود که از محل مذکور خارج شوند. این دستور تخلیه ممکن است برای اجرای تغییرات یا به‌روزرسانی‌های مرتبط با ملک یا محل کار نیز به کار گرفته شود.

در کل، حکم تخلیه به عنوان یک امر رسمی و معمولاً حاکمیتی توسط دادگاه صادر می‌شود و اجازه می‌دهد تا اشخاص را از ملک یا محل اقامتی خارج کند. اما دستور تخلیه ممکن است یک فرمان غیررسمی و غیرقانونی باشد که توسط مالک یا مدیریت محل کار صادر می‌شود و معمولاً برای اجرای تغییرات یا نظم دهی به محل کار استفاده می‌شود.

2️⃣ حکم تخلیه

حکم تخلیه به معنای قرارداد رسمی یا فرمالیته حاکمیت قضایی است که توسط دادگاه یا ارگان قضایی صادر می‌شود. این حکم اجازه می‌دهد تا یک فرد یا اشیا دیگر از یک ملک یا محل اقامت خارج شوند. معمولاً این حکم در مواقعی صادر می‌شود که مستاجر قوانین را نقص کرده و یا هزینه‌ های اجاره را پرداخت نکرده باشد. البته این مورد در شرایطی که فردی بدون اجازه در محیطی مستقر شده است نیز ممکن است وجود داشته باشد.

🔔 بیشتر بخوانید: راه های فروش سریع زمین به صورت قطعی 💵🫴 | ۶ راه قطعی و کاربردی 💯 

یک مرد در حال رفتن به دادگاه برای گرفتن حکم تخلیه ملک 485486547


✅ سریع‌ترین راه گرفتن حکم تخلیه منزل

حال که می‌دانیم تحت چه شرایط و مواردی می‌توان حکم تخلیه منزل و به‌طور کلی هر نوع ملک دیگری را گرفت، باید با سریع‌ ترین روش‌ های دریافت این حکم نیز آشنا شویم. برای گرفتن حکم تخلیه، باید شکایت و دادخواست خود را در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برسانید. این کار نیازمند طی شدن یک پروسه و روند قانونی است.

اگر می‌خواهید این مسئله به شکل سریع‌ تری پیش رود، بهترین کار این است که حکم تخلیه منزل را به‌جای ثبت در دفاتر خدمات قضایی، به صورت حضوری در دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف ثبت کنید و از مراجعه به دفاتر خدمات قضایی خودداری نمایید.

☑️ نحوه اجرای حکم تخلیه ملک

اجرای حکم تخلیه منزل و یا هر نوع ملک مسکونی، به این شکل است که ابتدا موجر یا صاحب ملک با ارائه مستندات و مدارکی که نشان می‌دهد مستاجر باید منزل را تخلیه کند، به دفاتر حل اختلاف، دادگاه و سایر مراجع قانونی مراجعه می‌کند و درخواست صدور حکم تخلیه را ارائه می‌دهد. اگر مدارک و شواهد ارائه شده توسط موجر معتبر و کافی باشند، مرجع قانونی موظف است حکم تخلیه را صادر کند. پس از صدور حکم تخلیه، مستاجر ۳ روز فرصت دارد تا ملک مورد نظر را تخلیه نماید.

دستور دادگاه برای حکم تخلیه ملک 45784356

☑️ مدت اعتبار حکم تخلیه ملک

مدت اعتبار حکم تخلیه معمولاً تا یک ماه است پس از صادر شدن نهایی حکم تخلیه، حدود ۲۴ ساعت طول می‌ کشد تا حکم به اطلاع مستاجر برسد. پس از این ۲۴ ساعت، مستاجر مطلع می‌شود که باید نسبت به خالی کردن ملک اقدام کند. پس از اطلاع‌رسانی، مستاجر ۷۲ ساعت زمان دارد تا ملک مورد نظر را تخلیه نماید. به همین دلیل، بهترین کار این است که مستاجر در مدت زمان تعیین شده نسبت به تخلیه ملک اقدام کند.

فرض کنید شما تصمیم به رهن و اجاره ویلا در بندرانزلی را گرفته‌اید و اکنون مستاجری در ویلای شما سکونت دارد. اگر مستاجر شما چندین ماه کرایه را پرداخت نکند و به ملک خسارت وارد کند، می‌توانید به‌سرعت نسبت به دریافت حکم تخلیه اقدام کنید. برای این کار، به جای مراجعه به دفاتر خدمات قضایی، به‌صورت حضوری به دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف بروید تا پروسه سریع‌تری را طی کنید. پس از صادر شدن حکم، مستاجر ۲۴ ساعت برای دریافت اطلاعیه و ۷۲ ساعت برای تخلیه ملک فرصت دارد.

☑️ حکم تخلیه منزل خریداری شده

گاهی اوقات خانه‌ای را خریداری کرده‌ ایم و بر طبق قوانینی که وجود دارد، پول آن را نیز پرداخت نموده‌ایم. مستاجر یا صاحب ملک قبلی هنوز اقدام به تخلیه منزل نکرده است و موعد مقرر شده برای تخلیه منزل نیز به پایان رسیده است. به همین دلیل، بهترین کار آن است که از طریق قانونی وارد کار شده و حکم تخلیه منزل را دریافت کنیم.

اگر در چنین شرایطی بخواهید تا حکم تخلیه را بگیرید، باید ابتدا سند قطعی به نام شما صادر شده باشد و سپس اطمینان حاصل شود که به جز شما هیچ فرد دیگری که دارای مدرک می‌باشد، نسبت به ملک مورد نظر ادعایی نداشته باشد.

☑️ مقاومت در برابر حکم تخلیه ملک

گاهی اوقات موجر حکم تخلیه منزل را گرفته است، اما مستاجر و یا صاحب قبلی خانه، در برابر رعایت کردن و اجرایی سازی حکم تخلیه مقاومت می‌کند. مقاومت کردن در برابر حکم تخلیه نیز می‌تواند قواعد و قوانین خاص خودش را داشته باشد. به همین خاطر بهترین کار آن است که اگر مستاجر هستید و موجر حکم تخلیه را دریافت کرده است، هرچه سریع‌تر ملک مورد نظر را تخلیه کنید.

یکی از مواردی که جز مقاومت در برابر حکم تخلیه تلقی می‌شود، مربوط به آن است که پس از صادر شدن حکم تخلیه، مستاجر می‌تواند حدود 20 روز یعنی 3 هفته را نیز همچنان در ملک سکونت داشته باشد و در طی این مدت نسبت به حکم تخلیه ای که صادر شده است، اعتراض کند. بنابراین با داشتن حکم تخلیه نمی‌توانید به صورت ملک را تخلیه کنید.

دو زوج ناراحت به دلیلی آمدن حکم تخلیه ملک 48758465


👮‍♂️ اجرای حکم تخلیه توسط کلانتری

اجرای حکم تخلیه توسط کلانتری (یا نیروهای اجرایی دیگر) عملیاتی است که توسط ارگان‌های حافظ نظم و امنیت در جامعه، مانند پلیس یا کلانتری انجام می‌شود. این عملیات ممکن است برای خارج کردن اشخاص از یک محل اقامتی یا ملک مشخص شده در حکم تخلیه انجام شود.

✔️ نحوه اجرای حکم تخلیه منزل

نحوه اجرای حکم تخلیه منزل ممکن است با توجه به قوانین و مقررات حاکم بر هر کشور و منطقه متفاوت باشد. اما به طور کلی، اجرای حکم تخلیه منزل به صورت زیر انجام می‌شود.

  1. صدور حکم تخلیه: ابتدا دادگاه یا ارگان قضایی مرتبط با مورد موردنظر، حکم تخلیه را صادر می‌کند این حکم حاکمیت قانونی دارد و به طرفین ابلاغ می‌شود.
  2. ابلاغ حکم به طرف مخالف: حکم تخلیه به طرف مخالف (مستاجر یا فردی که باید تخلیه کند) به صورت رسمی ابلاغ می‌شود. این ابلاغ ممکن است از طریق پست، درخواست حضور حقوقی در محل اقامت طرف مخالف یا روش‌های دیگر انجام شود.
  3. تعیین مهلت تخلیه: ممکن است حکم تخلیه یک مهلت مشخص برای تخلیه منزل را تعیین کند در این مدت، طرف مخالف باید منزل را تخلیه کند.
  4. تخلیه طرف مخالف: اگر طرف مخالف در مهلت تعیین شده منزل را تخلیه نکند، نیروهای اجرایی از جمله کلانتری یا پلیس مسئول اجرای حکم تخلیه می‌شوند. این نیروها به محل اقامت طرف مخالف می‌روند و اقدام به خارج کردن او از منزل می‌کنند.
  5. محافظت از اموال: در زمان تخلیه کردن منزل، دفاتر کار و هر مورد دیگری که وجود دارد، از اموال فرد به طور کامل محافظت می‌شود. تخلیه باید با رعایت اصول دقیق و به منظور جلوگیری از آسیب دیدن اموال انجام شود.

توجه داشته باشید که تعاملات و فرآیند اجرای حکم تخلیه باید با رعایت قوانین مربوطه انجام شود و بهتر است همیشه با ارگان‌های حقوقی مشورت کنید تا در مسیر صحیح قانونی تخلیه پیش بروید.

یک خانواده در حال جمع کردن وسایل خانه به دلیلی حکم تخلیه ملک 9435749857

ارسال دیدگاه