معرفی کامل آرامگاه کاشف السلطنه (موزه‌ تاریخ چای) | آدرس دقیق + امکانات

3 خرداد 1402
0 دیدگاه
موزه تاریخ چای با نمای تاریخی 5652652625

موزه تاریخ چای ایران، با نام آرامگاه کاشف السلطنه، یکتاست و جاذبه‌ی گردشگری استان گیلان که در شهر زیبای لاهیجان واقع شده است. این موزه که تنها موزه چای کشور است، با استفاده از کلکسیونی ارزشمند از اسناد و اشیاء قدیمی، نحوه ورود و پیشرفت صنعت چای در ایران را با زیبایی و سادگی برای بازدیدکنندگان روایت می‌کند. این موزه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و در شهر لاهیجان، که بیشترین تولید چای در کشور را دارد، قرار گرفته است.

آشنایی با تاریخچه موزه تاریخ چای ایران

موزه تاریخ چای ایران، با نام آرامگاه کاشف السلطنه، در سال ۱۳۷۸ با هدف حفظ و نگهداری تاریخ چای ایران تأسیس شده است. این موزه، در آرامگاه کاشف السلطنه قرار دارد که در قرن ۱۳ هجری قمری ساخته شده و در یکی از بلندترین تپه‌های لاهیجان واقع شده است. مجموعه این موزه، شامل بخش‌هایی همچون اسناد و مدارک تاریخی، اشیاء و وسایل قدیمی مرتبط با صنعت چای، تصاویر و نقاشی‌های مرتبط با فرایند تولید چای و نیز ماشین‌آلات و وسایل مورد استفاده در تولید و بسته‌بندی چای است. تمامی این بخش‌ها، نشان دهنده تاریخچه و پیشرفت صنعت چای در ایران از قرن ۷ تاکنون می‌باشند.

سال تاسیس موزه تاریخ چای ایران : سال 1378 در قرن 13 ه.ق

موزه تاریخ چای در استان گیلان با درخت نخل 65652652652
موزه تاریخ چای در استان گیلان با درخت نخل

آدرس موزه تاریخ چای ایران

موزه تاریخ چای ایران در شهر لاهیجان، استان گیلان، خیابان شهید بهشتی، کوچه یوسفی، پلاک ۲۴ لاهیجان قرار دارد.

آدرس موزه چای لاهیجان 11664785466845
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

کاشف السلطنه کیست؟

از شخصیت‌های مهم در تاریخ صنعت چای ایران به نام “کاشف السلطنه” است که به عنوان پدر چای ایران شناخته می‌شود. او در سال ۱۲۷۲ به هندوستان به عنوان ژنرال کنسول ایران رفت و فنون کاشت چای را فراگرفت. پس از دو سال، با استفاده از نفوذ سیاسی خود، توانست ۳۰۰۰ نهال چای را وارد ایران کند. کاشف السلطنه میهن پرست بود و بر این باور بود که ایران باید از کالاهای اساسی مثل چای و قند بی نیاز باشد و نباید پول هنگفت کشور برای واردات این کالاها صرف شود. او با دستور شاه، ریاست سازمان چای کشور را برعهده گرفت و در طول ریاست خود، توانست صنعت چای ایران را به یکی از قوی‌ترین صنایع کشور تبدیل کند.

  • کاشف السلطنه : ملقب به پدر چای ایران
  • وارد کردن 3000 نهال چای در سال 1274
عکس پدر چای ایران 65265265265263
کاشف السلطنه ؛ پدر چای ایران استوره جاودانه

 معرفی بخش های داخلی موزه تاریخ چای ایران

  1. نمایشگاه‌ها: در این بخش انواع مختلفی از چای به صورت بسته بندی شده و در محیطی مناسب نمایش داده شده‌اند. همچنین در این بخش، نمونه هایی از مواد اولیه تولید چای، مانند برگ چای و سایر تجهیزات مورد استفاده در فرآیند تولید چای نیز به نمایش درآمده‌اند.
  2. اسناد و مدارک تاریخی: در این بخش، اسناد و مدارک تاریخی مرتبط با تولید و صادرات چای در ایران به نمایش گذاشته شده‌اند. این مدارک شامل عکس‌ها، سند‌ها، نقشه‌ها و سایر مواردی است که با تاریخچه تولید چای در ایران مرتبط می‌باشد.
  3. باغ چای: در این بخش باغ‌هایی که در آن‌ها چای کشت می‌شود به نمایش درآمده است. بازدید کنندگان می‌توانند با دیدن این بخش با فرآیند کشت و برداشت چای و همچنین مشاهده باغ‌های سرسبز و زیبای چای، از تجربه بی‌نظیری بهره‌مند شوند.
  4. فضای آموزشی: در این بخش، برای علاقمندان به چای، آموزش‌های مرتبط با تولید و مصرف چای ارائه می‌شود. همچنین در این بخش، دوره‌های آموزشی برای دانشجویان رشته‌های مرتبط با کشاورزی و تولید چای نیز برگزار می‌شود.
باغ چای سرسبز گیلان 56526526526
برداشت چای از باغ چای سرسبز گیلان

امکانات اطراف موزه تاریخ چای ایران

  • بازار شاپور خان: بازار شاپور خان، بازاری سنتی در مرکز شهر رشت است که در آن می‌توانید انواع صنایع دستی و محصولات محلی را تهیه کنید.
  • پارک کوهستان: پارکی با دکوراسیون طبیعی در فاصله نزدیکی از موزه تاریخ چای ایران است که می‌توانید در آن از فضای سبز و آرامش برخوردار شوید.
  • موزه مرزبانی: موزه‌ای در مرکز شهر رشت که به معرفی تاریخچه و فرهنگ مرزبانی در ایران می‌پردازد.
  • هتل های متعدد: در اطراف موزه تاریخ چای ایران هتل‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید در آنها اقامت کنید.
  • رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها: در اطراف موزه تاریخ چای ایران رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید در آنها از غذاها و نوشیدنی‌های محلی لذت ببرید.
بازارچه شاپور خان سنتی و محلی 456325262
بازارچه شاپور خان سنتی و محلی

جاهای دیدنی اطراف موزه تاریخ چای ایران

  1. کاخ سلطنتی سعدآباد: این کاخ در فاصله کمتر از یک کیلومتری از موزه تاریخ چای ایران قرار دارد و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مهم استان گیلان شناخته می شود.
  2. پل کلاردشت: این پل بر روی رودخانه کراوه قرار دارد و در فاصله ۴ کیلومتری از موزه تاریخ چای ایران قرار دارد. این پل باستانی به دوره قاجاریه برمی گردد و برای عکاسی و گردشگری بسیار محبوب است.
  3. آبشار رودخانه شلیلات: این آبشار در شهرستان رودسر و در فاصله ۱۲ کیلومتری از موزه تاریخ چای ایران قرار دارد.
  4. دریاچه خلیج فارس: این دریاچه بزرگ در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری از موزه تاریخ چای ایران قرار دارد.

 پل تاریخی  کلاردشت :

قدمت پل تاریخی کلادرشت مربوط به چندین هزار سال گذشته؛ دوران قاجاریه می باشد.

ارسال دیدگاه