شلمان رود کجاست؟ 📍| معرفی کامل ✅| مشاهده روی نقشه 🗺️| عکس 📸

9 مرداد 1403
0 دیدگاه
رودخانه شلمان رود در کنار درختان سرسبز در زیر آسمان ابری و آفتابی 4838568

شهر شلمان، واقع در استان سرسبز گیلان، یکی از نگین‌ های درخشان بخش مرکزی شهرستان لنگرود است. این شهر با طبیعت بکر و مناظر دل‌ انگیزش، مقصدی ایده‌ آل برای گردشگرانی است که به دنبال آرامش و زیبایی‌ های طبیعی هستند. شلمان، با فرهنگ غنی و تاریخ پر افتخار خود، یکی از مکان‌ هایی است که هر گردشگری باید حداقل یک بار از آن دیدن کند. اکنون، می‌ خواهیم شما را با یکی از دیدنی‌ های برجسته شهر شلمان و لنگرود را آشنا کنیم، رودخانه شلمان رود یکی از جاهای دیدنی شلمان است در ادامه با مجله گردشگری ویلا رشت همراه باشید تا از زیبایی‌ ها و جاذبه‌ های این رودخانه شگفت‌ انگیز بیشتر بدانید.


📍 رودخانه‌ ی شلمان رود کجاست؟

این رودخانه یکی از جاهای دیدنی استان گیلان است. شلمان رود در فاصله حدود 13 کیلومتری شهر شلمان، 5 کیلومتری شهر لنگرود، 17 کیلومتری شهر رودسر، 89 کیلومتری بندرانزلی و حدود 44 کیلومتری بندر کیاشهر قرار دارد.همچنین تا مرکز استان گیلان، شهر رشت نیز حدود 64 کیلومتر فاصله دارد.

رودخانه‌ ی شلمان رود از کوه‌ های البرز ناتشکوه سرچشمه می‌گیرد و با عبور از مناطق کوهستانی و جلگه‌ ای، از جمله شلمان، به دریای خزر می‌ریزد. این رودخانه که نسبتاً پرآب است، یکی از جاذبه‌ های دیدنی شهر شلمان و لنگرود محسوب می‌شود.

آدرس دقیق رودخانه شلمان رود روی نقشه 46547547
برای دستیابی به آدرس دقیق رودخانه شلمان رود روی نقشه کلیک کنید.

✔️ معرفی شلمان رود لنگرود

رودخانه شلمان‌رود کومله، یکی از طولانی‌ ترین رودخانه‌ های استان گیلان است که از کوه‌ های البرز ناتشکوه سرچشمه می‌گیرد و با عبور از مناطق کوهستانی و جلگه‌ ای، به دریای مازندران می‌ریزد. مساحت این حوضه آبریز ۳۹۲ کیلومتر مربع است و طول آبراهه اصلی تا خروجی حوضه ۴۹ کیلومتر و تا مصب 52.30 کیلومتر می‌باشد. این رودخانه در شهرستان‌ های لنگرود و رودسر جریان دارد و نام خود را از شهر شلمان که در میانه مسیر آن قرار دارد، گرفته است. شهرهای املش، شلمان و اطاقور از مهم‌ ترین سکونت‌گاه‌ های انسانی در این منطقه هستند.

این رود با عبور از روستاهای مختلف و سیراب کردن مزارع کشاورزان، از مرکز شهر لنگرود نیز می‌گذرد و جلوه‌ ای زیبا به شهر می‌ بخشد. شلمان رود، یکی از جاذبه‌ های دیدنی شهر لنگرود است که در گذشته، معاش محلیان از صید ماهی در این رودخانه تأمین می‌ شد.

با گذر از این رودخانه، می‌توانید از جاذبه‌ های گردشگری لنگرود، مانند خانه منجم باشی، بازار ماهی‌فروشان و روستای سلوش نیز دیدن کنید.  شهر شلمان، یکی از دو شهر بخش کومله شهرستان لنگرود در استان گیلان است که براساس سرشماری سال ۱۳۹۰، جمعیتی برابر با ۵٬۱۸۴ نفر دارد. شلمان رود، با جریان پُرآب خود، یکی از مناظر طبیعی و دل‌ انگیز این منطقه را به نمایش می‌گذارد.

رودخانه شلمان رود در روز برفی 834683674


👈🏻 اگر می خواهید بیشتر با شلمان رود و رودهای اطراف آن بیشتر آشنا شوید این مطلب را بخوانید…

سرشاخه‌ های این رودخانه از کوه‌ های عطاکوه، سراش، کهلستونی، کاکوه، تیرین، پونسی، شیش لو، ضیاکوه، شهگان، سیدسرا، شاه‌نشین، ناتیش‌کوه و هالی‌دشت سرچشمه می‌گیرند. آبادی‌های لیارود، بلوردکان سنگ تاش، حسین‌آباد، گرسگ، لات لیل، گلستان محله، چهارده، ولیسه و حسین‌آباد در حاشیه این رودخانه قرار گرفته‌اند.

رودخانه شلمان‌رود از دو شاخه اصلی شمالی و جنوبی تشکیل شده است. شاخه شمالی رودخانه بارکیلی رود و شاخه جنوبی شاخه اصلی شلمان رود یا بلوردکان (کل چال) است. این دو رودخانه در جنوب آبادی خرشتم به هم می‌پیوندند و شاخه واحد شلمان رود را شکل می‌دهند. در این بخش، مردم بومی به این آبراهه «خرشتم رود» می‌گویند.

شلمان رود در ادامه مسیر به سمت دریای کاسپین، رودخانه اردستان را در شمال آبادی لُهداربن دریافت می‌کند و در شمال همین محل با تشکیل پیچان رود، تغییر جهت داده و در مسیری با جهت شمال غربی حرکت می‌کند. این رودخانه پس از عبور از آبادی حسین‌ آباد به نام «له له رود» شناخته می‌شود و در ادامه مسیر به رودخانه چمخاله می‌پیوندد و با تشکیل مسیری مشترک به دریای کاسپین می‌ریزد.

شلمان رود پس از تبدیل شدن به یک کانال واحد، در طی مسیر خود به سمت دریای کاسپین، دارای چندین پیچان رود زیبا است که در میان رودهای گیلان منحصر به فرد است. این پیچان رودها شامل پیچان رودهای خلیفه محله و پیچان رود شمال شرقی شهر شلمان می‌باشد.

مسیر شلمان رود پس از شهر شلمان، دارای چند پیچان رود بسیار زیبا است که در میان رودهای گیلان منحصر به فرد هستند. از جمله پیچان رودهای جنوب آبادی دریاکنار رودسر و پیچان رودهای جنوب روستای حسین‌آباد رودسر که نقطه اوج تکامل این اشکال زمین‌شناسی محسوب می‌شوند. این رودخانه دارای دو دوره پُرآبی یکی در پاییز و دیگری در زمستان است. بیشینه آبدهی ماهیانه آن در ماه مهر 12.95 متر مکعب در ثانیه، کمینه آن در مرداد 2.17 متر مکعب در ثانیه و میانگین آبدهی سالیانه آن 7.70 متر مکعب در ثانیه است.

نمایی از درختان سرسبز در کنار رودخانه شلمان رود 8746587406 پوشش گیاهی سرسبز در کنار رودخانه شلمان رود 487546589

ارسال دیدگاه