دریاچه سقالکسار کجاست | بهترین زمان بازید + جاذبه های اطراف + آدرس

13 خرداد 1402
0 دیدگاه
خانه فرو رفته در آب های زلال دریاچه سقالکسار و تماشای گردشگران 56465426412

گیلان، بهشت شمالی کشور، جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد که سالانه گردشگرانی بسیار را جذب می‌کند. روستای سقالکسار و سد خاکی مشهور آن، از جاذبه های دیدنی رشت است. سقالکسار نزدیک رشت قرار دارد و امکانات خوبی دارد. دریاچه سقالکسار، که در فیلم “ماهی و گربه” معروف شد، پاک‌ترین دریاچه گیلان است. این دریاچه با چشم‌اندازی شفاف و بازتاب درختان زیبا، آرامش و سکونی فراوان را به گردشگران هدیه می‌دهد. بیایید با هم به سفری به این دریاچه زیبا برویم و از چشم‌انداز خیره‌کننده آن لذت ببریم.

برای آشنایی با سایر جاذبه های دیدنی رشت روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

آب های زلال و درختان انبوه دریاچه سقالکسار 6221632163
آب های زلال و درختان انبوه دریاچه تماشایی سقالکسار

دریاچه سقالکسار کجاست؟

روستای سقالکسار در بخش مرکزی شهرستان رشت، استان گیلان قرار دارد. فاصله آن از مرکز شهر رشت حدود ۱۶ کیلومتر واقع شده است. این روستا در دهستان لاکان و بر روی جاده جیرده قرار دارد. تعداد جمعیت آن بر اساس آخرین سرشماری حدود ۶۸۹ نفر بوده و با نام “سالکه سار” نیز شناخته می‌شود. روستای سقالکسار در ارتفاعی حدود ۵۰ متر از سطح دریا قرار گرفته و آب و هوایی معتدل دارد. فاصله آن از تهران حدود ۳۲۴ کیلومتر است.

فاصله دریاچه سقالکسار تا شهر رشت : 16 کیلومتر

آدرس دریاچه سقالکسار
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

علت نام گذاری دریاچه سقالکسار

نظریه اول می‌گوید که سقالکسار از واژه‌های سقا، لک و سار تشکیل شده است، که به‌معنای “محل آبخوری لک و سار” است. پرنده‌های زیبای سار در گذشته به این منطقه مهاجرت می‌کردند و دریاچه آن‌ها را سیراب می‌کرد. نظریه دوم می‌گوید که سقالک به‌معنای “خار سه پهلو” و سار به‌معنای “سر” است، پس معنی سقالکسار “سرِ خار سه پهلو” است. نظریه سوم نیز می‌گوید که سقالک به معنای “تپه” است و ترکیب آن با “ار” به معنای بالای تپه است.

سد خاکی و دریاچه سقالکسار

در کنار روستای سقالکسار، سد خاکی با همین نام قرار دارد که دریاچه‌ای بی‌نظیر را در منطقه جنگلی و با درختان بلوط بزرگ به وجود آورده است. این دریاچه با مساحت ۱۵ هکتار، ۶۰۰ متر طول و ۵۰۰ متر عرض جذب گردشگران است. ارتفاع دریاچه سقالکسار از سطح دریا ۶۴ متر است و منابع آب آن از ریزش‌های جوی و چشمه‌های محلی تأمین می‌شود. ساخت سد خاکی سقالکسار ناشی از تلاش یکی از اهالی روستا به نام جعفر خوشحال بود. این کشاورز در سال ۱۳۶۲ به‌عنوان کشاورز نمونه انتخاب شده و به تهران فرستاده شد. در جلسات با مسئولان، او درخواست ساخت سد خاکی را برای حل مشکل آبیاری زمین‌های کشاورزی ارائه کرد. پس از تأیید، سد خاکی سقالکسار ساخته شد. جهت قدردانی از زحمات آقای خوشحال، یک تندیس در ورودی سد خاکی نصب شده است.

نمایی از سد خاکی پوشیده شده از جنگل های هیرکانی 12512136132
نمایی از سد خاکی احاطه شده از جنگل های هیرکانی

ماجرای خانه میان دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار یک سازه غرق شده جالبی دارد که درباره آن داستان‌ها و روایت‌های مختلفی را می‌شنوید. برخی محلی‌ها باور دارند که این سازه یک خانه است که با بالا آمدن آب، نصفی از آن زیر آب می‌رود و با کاهش آب، قابل مشاهده می‌شود. برخی دیگر آن را خانه سقالکسار می‌نامند و فکر می‌کنند که این سازه به‌شکل یک قایق بازوبند است که در دریاچه قرار دارد. در هر صورت، این خانه با سقف قرمز برای جلب توجه در این دریاچه ساخته شده است.

خانه فرو رفته در آب های زلال دریاچه سقالکسار و تماشای گردشگران 56465426412
خانه فرو رفته در آب های زلال دریاچه سقالکسار و تماشای گردشگران

بهترین زمان بازدید از دریاچه سقالکسار

سفر به روستای سقالکسار در تمام فصول سال لذت بخش است، اما بسیاری از گردشگران فصل بهار و پاییز را بهترین زمان برای سفر به این منطقه می‌دانند. در بهار، درختان تازه جوانه می‌زنند و باران‌های پراکنده همراه با عطر تازگی، طبیعت را زیبا می‌کند. پاییز نیز با رنگارنگی درختان و انعکاس زیبایی طبیعت با رنگ‌های نارنجی، قرمز، سبز و زرد در دریاچه، جذاب‌ترین زمان را به نمایش می‌گذارد. تابستان هوای گرم و مرطوب دارد، اما طبیعت در این زمان نیز به شکلی سرسبز و زیبا ظاهر می‌شود. در زمستان هوا سرد است، اما چشم‌انداز برفی سقالکسار جذابیت خاص خود را دارد و توصیه می‌شود هرگز فرصت دیدن آن را از دست ندهید.

بهترین فصل بازدید از دریاچه سقالکسار:

  • بهار 
  • پاییز

جاهای دیدنی اطراف دریاچه سقالکسار

سدخاکی تالاب اژدراک سوار بر ابرهای سیاه 5215612652641
سدخاکی تالاب اژدراک سوار بر ابرهای سیاه

ارسال دیدگاه